Twinkle | Digital Commerce

Adyen: kwart betalingen op tablets en smartphones

2017-10-05
180101

Mobile commerce zit in de lift, getuige nieuwe cijfers van betaaldienstverlener Adyen. Het aantal mobiele transacties groeit niet alleen met de groei van de online bestedingen mee, ook het aandeel stijgt. Afgelopen maand lag het op 24,8 procent van alle Adyen-transacties.

‘In ons land groeit m-commerce harder dan het Europees gemiddelde’, constateert Adyen in zijn rapportage. In de eerste helft van dit jaar nam het mobiele omzetaandeel met ruim een vijfde toe, van 20,6 procent in januari tot de genoemde 24,8 procent in juni.

Nederland uniek
Hoewel het aantal smartphone-transacties sneller toeneemt dan het aantal tablet-transacties, vinden nog altijd meer mobiele betalingen plaats op de grotere apparaten. Van alle Nederlandse online aankopen in juni werd 13,0 procent afgerekend op tablets en 11,8 procent op smartphones. Daarmee is ons land uniek, aldus Adyen: in alle andere landen waarin het actief is worden meer telefoonbetalingen gedaan.

Android wint terrein
Uit de ‘Mobile Payment Index’ van Adyen blijkt verder dat Google’s Android terrein wint op Apple’s iOS. Van alle mobiele devices tekent de iPad echter nog altijd voor de meeste aankopen, met ruim één op de drie mobiele transacties. Daarna volgen respectievelijk de iPhone, Android-telefoons en Android-tablets. De transacties op Windows Mobile en BlackBerry zijn vrijwel verwaarloosbaar, aldus Adyen, en hun aantal neemt ook niet toe.

Noodzaak voor iedere webwinkelier
Volgens Adyen's chief commercial officer Roelant Prins is het mobiele kanaal onmisbaar geworden voor met name de reiswereld, ticketboeren en retailers. 'Het mobiele web wordt steeds belangrijker als verkoopkanaal. Het is voor iedere webwinkelier noodzakelijk om een mobiele betaalstrategie te hebben, en dus ook binnen hun checkout proces rekening te houden met de vereisten van de verschillende mobiele apparaten.’

Lees ook: