Niet meer dan 5 procent van de Nederlanders deed al eens een retailaankoop op een mobiele telefoon. Dat is minder dan het Europese gemiddelde van 8 procent. Maar transacties doen is slechts één aspect van m-commerce.
Dat zei Martin Gill van Forrester Research op het M-commerce Event, vandaag voor het eerst georganiseerd in Amsterdam. Keynote speaker Gill stipte aan dat 24 procent van de Nederlanders dagelijks gebruik maakt van mobiel internet, wat weer meer is dan het Europese gemiddelde. ‘Jullie zijn heel erg multichannel’, aldus Gill, die putte uit recente Forrester-data.
Geen gemeengoed
Tot nu toe echter kocht slechts 1 op de 20 Nederlanders ooit een product op zijn telefoon dat ook in de winkels ligt - de verkoop van apps, muziek en digitale goederen valt buiten de data. ‘We’re not talking mainstream here’, concludeerde Gill dan ook. Daar staat tegenover dat 16 procent van de Nederlanders zijn mobieltje gebruikt om openingstijden te checken, 8 procent doet dat om een winkel in de buurt te vinden:
Customer journey
Gill beschouwt de mobiele telefoon als de lijm tussen verschillende kanalen, waarmee het een centrale rol inneemt in de customer journey. ‘Fixeer je niet op mobiel als verkoopkanaal’, was zijn belangrijkste boodschap.
Meer over de presentatie van Gill op het M-commerce Event vindt u in het volgende nummer van Twinkle.
NB: Lees ook: Wat is de waarde van het mobiele kanaal?
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
1 op 20 Nederlanders is mobiele koper
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.