Het aantal consumenten dat aangeeft opgelicht te zijn tijdens het kopen of verkopen via internet is vorig jaar toegenomen ten opzichte van 2012. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat in totaal om bijna 450 duizend slachtoffers.
3,3 procent van de Nederlandse consumenten van vijftien jaar of ouder geeft aan vorig jaar met koop- of verkoopoplichting via internet te maken te hebben gehad. Het aantal koopfraudeslachtoffers (bestelde en betaalde producten die niet geleverd zijn) stijgt van 2,7 procent in 2012 naar 3,1 procent in 2013. Het aantal gemelde verkoopfraudes (geleverde goederen en diensten die niet zijn betaald) blijft vrijwel gelijk (zie figuur). Het aantal gevallen van identiteitsfraude via elektronische betaalsystemen of via het internet daalde ligt van 1,5 procent in 2012 naar 1,3 procent in 2013.
Weinig meldingen
Volgens het CBS maken maar weinig slachtoffers melding van internetoplichting. In één op de vijf gevallen van verkoop- of koopfraude werd er aangifte gedaan bij de politie. Bij identiteitsfraude was dit aandeel nog 13 procent lager, ook omdat veel consumenten bij banken aanklopten voor hulp in plaats van het politiebureau.
Online fraude neemt komende jaren toe
De expertgroep Veiligheid en Fraude van het onderzoeksprogramma Shopping2020 meldde in februari op basis van eigen onderzoek dat de online fraude de komende jaren zal toenemen als gevolg van onder andere nieuwe technologische ontwikkelingen als 3D-printing en vernieuwde betaaloplossingen. Deze technologieën zullen de online markt een omvangrijker en mondialer karakter geven.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Oplichting via internet afgelopen jaar toegenomen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.