Twinkle | Digital Commerce

Koepel opmaat naar Europees webwinkelwaarborg

2017-11-11
180101
  • 1:47

Zeven nationale belangenverenigingen hebben in Parijs de E-commerce Association Europe (EAE) opgericht. Vanaf de officiële start van de koepel komt een beeldmerk beschikbaar. Een waarborg is iets voor de langere termijn, aldus directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.
 
De Nederlandse belangenvereniging voor webwinkeliers sloot zich aan bij de EAE, die rond april vanuit Brussel van start gaat volgens Jongen. De andere participanten van het eerste uur zijn belangenverenigingen uit België, (BeCommerce), Denemarken (FDIH), Frankrijk (Fevad), Italië (Netcomm), Noorwegen (Distansehandel Norge) en Zweden (Svensk Distanshandel, tevens Emota-lid). Een website is nog niet in de lucht.

Spreekbuis
De nieuwe vereniging wil de belangen van e-commerce bedrijven in Europa behartigen en hun handel bevorderen, door middel van lobby, communicatie en netwerkopties. Regelgeving, betalingsverkeer en logistiek & duurzaamheid zijn daarbij de belangrijkste onderwerpen. ‘In Brussel wordt een echte spreekbuis namens B2C e-commerce gemist’, motiveert Thuiswinkel.org op de eigen site. De belangenvereniging stapte in het voorjaar van 2010 uit Emota (thans de European Multi-channel and Online Trade Association) en zinspeelde toen al op een alternatief waarbij ook dienstverleners en webwinkels zich aan kunnen sluiten.

Leveranciers en webwinkels
Dat kunnen beide groeperingen straks ook. Er komen specifieke mogelijkheden voor cross border suppliers binnen de EAE. Webwinkeliers die over de grens verkopen kunnen vanaf 950 euro per jaar aanhaken, zegt Jongen. ‘Ook webwinkeliers die niet bij de oprichtingsverenigingen zijn aangesloten, kunnen lid worden. Daarvoor zal er een ballotage komen.’
 
Wel beeldmerk, geen keurmerk
Leden van de associatie mogen straks een beeldmerk voeren op hun site, iets anders dan een keurmerk. Jongen: ‘Een waarborg, met geschillenbeslechting et cetera, is iets voor de langere termijn. Dat is niet zomaar binnen een jaar geregeld. Je moet dan goedkeuring hebben van de Europese Commissie en haar Digitale Agenda, van de lidstaten en van consumentenverenigingen.’

Primaat bij branche
Het Europees Parlement toonde zich anderhalf jaar geleden al voorstander van een pan-Europees webwinkelkeurmerk, dat het consumentenvertrouwen en daarmee cross border shopping binnen de Unie zou kunnen bevorderen. Niet lang daarna liet de Europese Commissie weten dat het primaat voor zo’n non-commercieel keurmerk bij de e-commerce branche zelf ligt. Die handschoen is inmiddels opgepakt.