Twinkle | Digital Commerce

PostNL ziet veel toekomst in installatie en montage

2017-05-27
180101
  • 1:52

PostNL wist zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar op peil te houden en winst te boeken, vooral door de verdere groei van het pakketvolume. Ceo Herna Verhagen wijst specifiek op de bezorging van grote producten, vaak met twee personen en inclusief aanvullende diensten.

Op Radio 1 noemde Verhagen vanochtend twee drijvers van de goede start van het postbedrijf in 2014: reorganisaties en groei van het pakketvolume. PostNL leverde 5,3 procent meer pakketten af dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. De topvrouw verwacht dat de groei in pakketten de komende jaren zal doorzetten. Op de vraag of de rek daar niet uit raakt zei ze: ‘Voorlopig nog niet.’

Televisies, koelkasten en wasmachines
Verhagen benadrukt dat behalve boeken, kleding en schoenen ook steeds meer grote producten online worden besteld, waaronder televisies en koelkasten. ‘Ook die beleveren we, met een speciaal netwerk en die plaatsen we ook daadwerkelijk in je huis’, zei ze tegen Radio1. ‘Dus wat je ziet gebeuren is meer pakketjes, maar ook meer bijzondere pakketten waardoor je nieuwe diensten kunt gaan verlenen.’ Verhagen sprak onder meer over het aansluiten van wasmachines, wat PostNL al faciliteert met Extra@Home. Afnemers van die bekroonde dienst kunnen onder meer ook al tv’s laten installeren en een ‘basismontage voor bedden’ laten uitvoeren. Door de overname van diensten van Fiege breidde PostNL het bereik van Extra@Home een half jaar geleden flink uit.

Brievenbuspost
Tegenover de groei in pakketten staat een daling van het volume aan brievenbuspost, van 11,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De daling werd deels gecompenseerd doordat PostNL de prijs voor een postzegel verhoogde - een nieuwe verhoging is aanstaande volgens Verhagen - en het bedrijf maandag schrapte als postbezorgdag.

Extra bezorgdiensten voor webwinkeliers
De eerste dag van de week kwam er juist als bezorgdag voor pakketten bij. Webwinkeliers moeten wel meer betalen voor maandagbezorging dan voor bezorging op dinsdag tot en met zaterdag. PostNL breidde zijn bezorgportfolio de afgelopen tijd ook uit door avondbezorging en een extra vroege afhaalgelegenheid te bieden voor geïnteresseerde zakelijke klanten als respectievelijk Coolblue en Nespresso. Ook investeerde PostNL, dat zelf steeds minder als online verkoper optreedt, in de technische koppeling van zijn verzendmodule aan e-commerce software.