Twinkle | Digital Commerce

Zalando ziet omzet met ‘slechts’ 52 procent stijgen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:41

Zalando zag zijn netto omzet vorig jaar stijgen met 52 procent tot 1,76 miljard euro. Een minder sterke groei dan het bedrijf de afgelopen jaren doormaakte. De meeste omzet werd gegenereerd in de topmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

In de genoemde landen waren Zalando's consumentenuitgaven opgeteld voor het eerst goed voor meer dan 1 miljard euro netto omzet. In totaal boekte de online retailer vorig jaar dankzij webshops in vijftien landen 612 miljoen euro meer netto omzet dan in 2012. Een jaar eerder nam de omzet sneller toe (met 125 procent), ook in abolsute zin (met 640 miljoen euro).

Aan de enorme groeispurt van het jonge Zalando lijkt een einde te zijn gekomen. Onderstaande figuur brengt de omzetontwikkeling van de pure player in voorgaande jaren in beeld:


Anders dan in het recente verleden heeft Zalando dit keer geen winstcijfers prijs. In 2012 noteerde de nummer 3 van de Twinkle100 een verlies van iets meer dan 90 miljoen euro.

Meest bezocht
Met 13 miljoen actieve consumenten (die minstens één keer bij Zalando winkelden in de afgelopen twaalf maanden) vorig jaar en 300 miljoen bezoeken in het vierde kwartaal van 2013 noemt Zalando zichzelf ‘de meest bezochte fashionsite van Europa'. 35 procent van de bezoeken kwam vorig jaar van mobiele apparaten.

Meer kleding
Voor het eerst werd er meer kleding dan schoeisel verkocht op Zalando’s platformen. Het aantal retouren bleef gelijk aan het aantal in 2012; ongeveer 50 procent van de bestelde producten werd door klanten teruggestuurd. Een jaar geleden meldde de Zalando-directie dat een dergelijk hoog aantal retouren gebruikelijk is voor een online shop.

Click & collect
Zalando opende in het afgelopen jaar een tweede fysieke outletwinkel in Frankfurt. Hier worden met name producten die retour zijn gezonden of ‘niet meer in optimale conditie zijn' verkocht. Ook startte Zalando met click & collect in Nederland, waarover vandaag geen omzetcijfers zijn gecommuniceerd. Webshoppers kunnen nu hun bestelde artikelen afhalen bij een van de tweeduizend PakjeGemak-punten van PostNL.