Twinkle | Digital Commerce

Marlies Dekkers verrijst in juni uit as met vernieuwde webshop

2017-11-08
180101
  • 2:22

Marlies Dekkers komt in juni met een vernieuwde webshop. ‘We willen in één keer elf landenwebsites gaan lanceren voor een aantal regio’s in Europa en de Verenigde Staten.’ De 'terugkomst' van het lingerielabel komt tien maanden na het faillissement.

Jaap Kooij, interim manager bij Marlies Dekkers, sprak vandaag tijdens eFashion in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger over de toekomst van het lingeriebedrijf. Hij kondigde onder andere de lancering van Marlies Dekkers’ nieuwe online strategie aan. ‘Over het faillissement wil ik het verder niet gaan hebben’, zei hij. ‘Maar ik kan wel vertellen dat het bedrijf Marlies Dekkers eerder niet geïnvesteerd heeft in zijn online aanwezigheid vanwege de druk van bestaande retailklanten.'

Anders doen
Helaas kon het verlieslijdende bedrijf na een aantal jaar zonder duidelijke e-commerce strategie het hoofd in augustus vorig jaar niet meer boven water houden. Na de doorstart maakte Marlies Dekkers bekend het voortaan helemaal anders te gaan doen, waarna vanaf januari - onder leiding van een nieuwe ceo - werd gebouwd aan een multichannel strategie.

Multichannel
Het bedrijf Marlies Dekkers maakte een doorstart met investeerder Karmijn Kapitaal. Kooij: 'Het bedrijf heeft een sterk merk-DNA, prijswinnende creaties en producten in zijn bestand die onder andere door beroemdheden worden gedragen en het maakt artikelen die de beste fit hebben voor elke vrouw. Momenteel heeft het bedrijf te maken met een kanaalconflict. De huidige site is namelijk niet responsive en niet mobiel. Daarbij zijn er ook nog maar weinig mogelijkheden om de producten te verkopen. Marlies Dekkers wil in de nieuwe strategie de bricks & clicks zo goed mogelijk met elkaar verbinden.’

Internationalisatie
Zijn de retailklanten het nu wel eens met Marlies Dekkers’ nieuwe digitale strategie? ‘Ja, we hebben daar diverse gesprekken over gevoerd en hen meegekregen in onze visie. We willen zowel b2c als b2b blijven verkopen. Daarbij willen we direct een internationale expansie met eigen sites voor elk van de landen van de Benelux, Frankrijk, Groot-Brittannië, Amerika, Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. Ook komt er een “rest of the world” -site. We gaan verkopen via marktplaatsen als Amazon en eBay en werken samen met geselecteerde partijen om ons merk op andere sites in control te houden.’ Daarmee doelt Kooij onder andere op de samenwerking met Wehkamp.nl, waar Marlies Dekkers sinds vorig jaar te koop is. ‘Zalando werkt bijvoorbeeld niet met mooie productfotografie, dat is niet hoe wij ons merk neer willen zetten. Wehkamp.nl doet dit wel goed’, zegt Kooij hierover.

Schaalbaarheid en flexibiliteit
Marlies Dekkers richt zich voor de toekomst in zijn nieuwe strategie op ‘schaalbaarheid en flexibiliteit’, aldus Kooij. ‘We moeten op elk moment kunnen schalen met onze systemen zodat we altijd bestand zijn voor toekomstige veranderingen. Voor nu willen we ons richten op het uitwerken van de nieuwe strategie en bijvoorbeeld de website personaliseren voor elke bezoeker. Dat betekent dat we op basis van de clicks die een consument op de site doet, we een persoonlijk productaanbod kunnen aanbieden.’