De banenmarkt in e-business is volgens Forrester Research ‘extreem competitief’. Van het toch al schaarse arbeidpotentieel worden steeds complexere dingen gevraagd. Digitale vraagstukken beïnvloeden complete organisaties en bedrijven worstelen in hun zoektocht naar toptalent.
Forrester Research laat er geen misverstand over bestaan dat het binden en boeien van goed personeel een hele lastige klus is voor bedrijven die voor hun inkomsten afhankelijk zijn van het online kanaal.
Meeste moeite
De meeste moeite hebben de mondiale respondenten met het vinden van geschikte personen voor usability en customer experience, gevolgd door it-mensen en analytics-personeel:
Chief digital officer
Uit het onderzoek van Forrester blijkt verder dat niet meer dan één op de vijf bedrijven een chief digital officer (cdo) in huis heeft of wil aanstellen de komende twaalf maanden.
U kunt het rapport van Forrester Research, ‘Trends 2014: Staffing And Hiring For eBusiness’, hier aanschaffen.
NB: Eerder dit jaar heeft u in Twinkle twee uitgebreide artikelen kunnen lezen over de jacht op goed personeel voor Nederlandse e-commerce bedrijven:
- Binden en boeien: hoe werft en behoudt u goed personeel? (Twinkle 2-2014)
- Binden en boeien: het gevecht om e-commerce talent (Twinkle 3-2014)
De meeste organisaties weten niet wat ze nodig hebben aan kennis omdat ze die kennis nog niet bezitten. Zo zal dan ook de meeste effort gaan naar online marketing en UX waarna men vervolgens het marketing snel opgebrand zien worden puur omdat de content niet logisch in elkaar steekt of oneigenlijk beheerd wordt.
Het is idd zoals Henk aangeeft het proces omtrend content, masterdata management en een geintegreerd vertaalgeheugen wat online processen schaalbaar maakt, maar als je als organisatie dit nooit uitgedacht hebt wordt het een dure gok.