Google biedt website-beheerders steeds minder inzicht in de zoekwoorden die bezoekers naar hun sites hebben geleid. Het aandeel ‘not provided’ in de statistieken over organisch zoekverkeer nam toe. Google zou de beperkingen willen uitbreiden naar betaalde zoekresultaten.
Verschillende toonaangevende Amerikaanse media schrijven op basis van anonieme bronnen over het voornemen van Google, dat mogelijk deze week al in daden wordt omgezet. Google zou keyword data in gelijke mate beschikbaar gaan stellen voor organisch en betaald verkeer (via AdWords).
‘Hypocriet’
Google verantwoordde het verscherpte beleid voor organic search afgelopen najaar door te wijzen op de privacy van zoekmachinegebruikers. ‘Ik vind het hypocriet om te zeggen dat “not provided” er is voor de privacy, maar dat je de zoekdata wel kunt krijgen als je betaalt’, merkt een Amerikaanse blogger op. Google lijkt aan die situatie nu een eind te willen maken.
AdWords
Google-adverteerders krijgen door de aanstaande maatregel minder inzicht in keyword data. De beleidswijziging doet zich naar verwachting vooral voelen in webanalytics pakketten, waaronder het eigen Google Analytics. Hoewel de aantrekkelijkheid van AdWords daarmee afneemt, stellen sommige critici dat Google bedrijven er juist toe wil bewegen méér te adverteren; omdat ze minder goed kunnen richten moeten ze meer ‘schieten’.
Andere mindset
Met de afgenomen datatoevoer was het al moeilijker geworden om SEO-prestaties op zoekwoordniveau in kaart te brengen en te bepalen welke acties welk gevolg hebben op het resultaat, schreef Traffic4u’s Jeroen Veldmeijer eerder op deze site. Datzelfde gaat binnenkort op voor SEA-prestaties, afgaande op de geluiden uit de VS. ‘Een oplossing is onder andere te vinden in een gewijzigde mindset’, schreef Veldmeijer in oktober: ‘Niet focussen op het zoekwoord, maar op paginaniveau.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Ook Google-adverteerders krijgen minder data over zoekgedrag’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.