Miss Etam biedt bezoekers van tien van zijn winkels momenteel de mogelijkheid om een product online te bestellen op een tablet als het niet meer op voorraad is. ‘Gemiddeld levert dat per winkel 2 procent meer omzet op’, aldus CEO John van der Ent.
Van der Ent sprak vandaag op het congres ‘What’s going on in (R)etailing’, in de Amsterdam ArenA. Hij kwam het podium op onder de tonen van ‘You never walk alone’, door supporters van Feyenoord veel gezongen in Rotterdam. ‘Kijk aan, Lee Towers in de ArenA’, constateerde Van der Ent niet zonder trots.
Tweede retailrevolutie
Het lied in kwestie begint met de tekst ‘When you walk through a storm, hold your head up high’ en dat was waar Van der Ent ook aan refereerde. Volgens de CEO is door de online en mobiele opmars sprake van de ‘tweede retailrevolutie’ nadat Albert Heijn met de introductie van de supermarkt in Nederland de eerste had veroorzaakt. Van der Ent hield het publiek van retailers voor dat ze hun eigen toekomst kunnen maken door initiatief te nemen, de goede mensen aan te nemen en daar vertrouwen in te stellen. En bovenal door de consument bij alles voorop te stellen.
Waardering en omzet
Van der Ent vertelde hoe Miss Etam enkele jaren geleden begon met een eigen webshop, nadat het merk al te koop was op Wehkamp.nl. De webwinkel van Promiss, ook onderdeel van de Etam Groep, ging in 2012 live.
De online inspanningen bleven niet zonder resultaat: eerder deze maand ontving Miss Etam de publieksprijs XL in de categorie mode bij de Thuiswinkel Awards. Kort daarvoor maakten GfK-cijfers duidelijk dat geen andere online fashion player vorig jaar harder is gegroeid.
Marktleiderschap
Miss Etam is er volgens Van der Ent toe in staat gebleken relevant te blijven in fashion en zijn marktleiderschap ondanks de toegenomen concurrentie zelfs uit te bouwen. Hij refereerde onder meer aan de waarde van het forum met twaalfduizend klanten en aan de ruim honderdduizend likes die Miss Etam in korte tijd genereerde op Facebook. ‘Libelle heeft daar drie jaar over gedaan.’ Miss Etam, dat met ‘Mooi jezelf zijn’ een nieuwe payoff heeft gekregen, stuurt wekelijks driehonderduizend e-mailnieuwsbrieven naar klanten.
Tablets in winkels
Miss Etam zit niet stil. Na zijn presentatie gaf Van der Ent aan Twinkle te kennen dat de proef met tablets ‘heel snel wordt uitgerold’, nu is gebleken dat de instore online bestelfunctionaliteit 2 procent extra verkopen oplevert. 'Als dat leuke gele truitje er niet meer is, kunnen mensen dat direct bestellen en vervolgens ophalen of thuis laten bezorgen. Dat werkt, weten we nu.’
Lees ook: ‘Wij bepalen wat maat 38 is’ (19 november 2013, via MarketingTribune)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Miss Etam rolt online bestelfunctionaliteit in winkels snel uit
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.