Yippie presenteert zich als ‘automatische prijsvinder’. Webshoppers die de browser plug-in installeren, krijgen een seintje als een product elders goedkoper is. Een barcodescanner voor fysieke prijsvergelijkingen is in de maak.
Oprichter Maurice Kroon beschouwt zichzelf als een echte Hollander: behalve lang en blond is hij ook heel zuinig. Met Yippie automatiseert hij bezuinigingen, zegt hij zelf.
Prijsinformatie
Yippie, eind vorig jaar begonnen, biedt inzicht in de prijzen van ruim tweeduizend webwinkels. Kroon betrekt het gros van de prijsinformatie van affiliatenetwerken. ‘Buiten die feeds om scrapen we zelf de tarieven van webwinkels die hun prijzen vaak wijzigen. Bij Bol.com hoeft dat niet, omdat zij een API hebben. Overigens hebben zich inmiddels ook tientallen kleinere shops bij ons aangemeld, zonder bestaande affiliatekoppeling.’
Conversie omhoog
Yippie stelt de prijsinformatie beschikbaar (video) op websites die daar geen bezwaar tegen aantekenen. Volgens Kroon heeft nog geen enkele online retailer een affiliateverzoek van Yippie geweigerd, een enkele houdt het in beraad. ‘Gemiddeld genomen zal Yippie de conversie verhogen; webshoppers worden zonder een webwinkel te hoeven verlaten gewezen op de prijzen van de concurrentie. Dat maakt hen zekerder van een aankoopbeslissing. Mensen zullen echt niet altijd de goedkoopste aanbieder kiezen, ze zijn best bereid een premium te betalen voor een vertrouwde partij.’
Exacte match
In de database van Yippie staan inmiddels prijzen van een kleine 15 miljoen producten uit ruim tweeduizend webwinkels. In twee op de drie shopsessies vindt Yippie een betere prijs elders (gemiddeld 8 procent lager). Kroon: ‘Yippie herkent pagina’s op basis van URL. We leiden shoppers desgewenst direct naar een goedkopere aanbieder van exact het product dat ze zochten, zonder dat we daarbij de navigatie overnemen.’ Dat zijn volgens Kroon belangrijke verschillen met ShopCaddy, de shopassistent die Beslist.nl eind 2011 kort in de lucht hield.
Cookies
Yippie verdient net als equivalenten in de VS (waaronder Shopgenius) en Europa (zoals Ciuvo) aan affiliatevergoedingen. ‘Maar we doen niet aan cookie dropping‘, aldus Kroon. ‘Pas na een klik op een door ons voorgeschotelde prijs wordt een cookie geplaatst. Webwinkels betalen dus alleen een percentage over hun verkopen als we daadwerkelijk waarde toevoegen. We willen vriendjes zijn met de consument en met de webshops.’
Barcodescanner en personalisering
De browser plug-in annex add-on van Yippie biedt webshoppers de optie om online prijzen met andere online prijzen te vergelijken. Kroon wil echter ook fysieke winkelprijzen met webprijzen vergelijkaar maken. ‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een barcodescanner. Aan de hand daarvan kunnen consumenten straks zien of een product online goedkoper is. Ze kunnen producten dan direct mobiel kopen, maar ze kunnen ook de optie “koop later” selecteren. Als ze vervolgens thuis hun computer opstarten, worden ze via de gesynchroniseerde plug-in weer op die koopoptie gewezen. Behalve in cross-device functionaliteit investeren we ook in personalisering. Aan de hand van een eigen profiel kunnen gebruikers straks bijvoorbeeld lijstjes met favoriete webshops aanmaken, of aangeven dat alleen prijzen van webwinkels worden getoond waarbij ze met PayPal kunnen afrekenen.'
Mijn ervaring leert toch echt dat de meeste bezoekers voor een minimaal verschil toch echt de bestelling elders plaatsen. Ook al is dat een minder bekende webwinkel. Daar gaat de marge....
@pieter: dat hadden wij ook verwacht in het begin. Maar, we merken nu dat er een marge is. De meeste gebruikers willen het product morgen in huis en ook de naamsbekendheid speelt een grote rol. Rekening houdend met die criteria wordt er vervolgens inderdaad op de prijs een keuze gemaakt.
Concept bestaat al in de US. Een kwestie van tijd dat dit over zou waaien..
Slechte ontwikkeling voor e-commerce denk ik. Dit is voor webwinkeliers weer een trigger om nog meer de prijzen te verlagen.
Door de grote hoeveelheid aanbieders weet de klant niet meer waar hij op moet letten en gaat hij zich alleen nog maar meer en meer focussen op de prijs. Omdat Internet zo transparant is staan marges al zwaar onder druk. Door zo'n dienst als Yippie komen marges helemaal in een negatieve spiraal terecht. Reuzen worden groter en kleintjes trekken het niet meer. Uiteindelijk is alleen de consument de lachende derde. Alleen leuk voor de korte termijn.
@herman de pont: Klopt! :) Geweldig, nu ook in Nederland! :) wél beter natuurlijk ;)
@micha: We zijn van mening dat het juist de kleine shops de mogelijkheid geeft om tussen de reuzen te staan.
@maurice: de kleinere zijn zich meestal niet bewust wat voor invloed het heeft als ze een artikel goedkoper gaan aanbieden. Het effect is een neerwaardse spiraal qua prijs en sloopt uiteindelijk een product of zelfs een merk. Boze wederverkopers die niet meer uitkomen met de (te) lage marge en stoppen met de verkoop van een artikel. Uiteindelijk zal de kleine die kort even groeit zich bewust worden dat ook hij geen wist kan maken met de lage marge. Op dat moment is het al te laat. Een kleine shop heeft in het begin niet veel kosten maar uiteindelijk moet ook hij een bepaalde marge draaien om de rekeningen te kunnen betalen.
@micha: Onze tool leidt mogelijk tot meer concurrentie, maar niet alleen op prijs. We zien dat onze gebruikers niet altijd op de goedkoopste deal klikken. Er is 'meer' dan alleen prijs hebben we gemerkt. We willen met Yippie! meer elementen laten zien, maar, de gebruiker bepaalt welke elementen (prijs/levertijd/etc) hij/zij belangrijk acht.
leuk, zo'n browser-plugin, ik krijg echter alleen tips voor producten die duurder zijn ipv goedkoper. Aan deze extensie moet dus nog flink worden gewerkt.
@koertj: Tof! Dan zit je op een goede shop! :) Je kunt in de instellingen wijzigen wanneer je tips wilt krijgen. In jouw geval kun je 'm zetten op: 'Krijg een notificatie als Yippie! een goedkopere prijs heeft gevonden'. Bedankt voor het uitproberen!
Buiten het feit dat ik een aantal grote shops mis, kan ik hier als marketingmanager en als gebruiker erg enthousiast van worden!
@David Hart: Leuk! We voegen continue shops toe, een volgende batch komt volgende week! We updaten het automatisch dus je hoeft niets te doen.
Slechte app alleen duurdere aanbieders googlen leverd absoluut meer geld op. Slecht recenties worden ook noet geplaatst door hun