Twinkle | Digital Commerce

‘Britten, Duitsers en Italianen vaker fanatieke webshopper’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Van de volwassen Nederlandse internetgebruikers koopt 43 procent regelmatig online, blijkt uit een onderzoek van Forrester Research. In Groot-Brittannië, Italië en Duitsland is het percentage regelmatige webshoppers groter. Daar wonen ook meer ‘super shoppers’.

Forrester Research deelde de internetgebruikers in zeven Europese landen in vijf categorieën in; holdouts zijn mensen die zelden of nooit producten zoeken of kopen online. Researchers zoeken wel regelmatig (= meer dan één keer per maand) artikelen op het web, maar kopen daar niet regelmatig. De traditional web shoppers kopen wel met regelmaat online, maar dan op ‘traditionele’ devices als desktops en laptops. Mobile shoppers kopen maandelijks meerdere keren op smartphones en tablets, maar minder via vaste computers, terwijl super shoppers regelmatig zowel op vaste als op mobiele devices kopen.

Meerderheid Britten regelmatige webkoper
Onderstaande figuur brengt in beeld hoe groot de genoemde groepen zijn in de genoemde landen. Te zien is dat ons land van de zeven onderzochte landen een middenpositie inneemt. Holdouts (29 procent) en researchers (28 procent) vormen samen de meerderheid van de internetgebruikers uit ons land. Alleen in Groot-Brittannië koopt een meerderheid van de online bevolking regelmatig op het web (ongeacht op welke apparaten):
 

Touchpoints
Volgens Forrester maakt het gisteren gepubliceerde rapport duidelijk dat de meeste Europeanen weliswaar nog niet vaak online kopen, maar dat bijna de helft van deze groep zich wel online oriënteert op aankopen. Daarom doen retailers er goed aan zich goed te presenteren op alle touchpoints in de customer journey.