Twinkle | Digital Commerce

Walmart laat klanten bonnetjes vergelijken

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:53

Walmart zet een volgende stap in price matching. De retailgigant test momenteel zijn Savings Cather, een online tool waarmee consumenten prijzen kunnen vergelijken. Was een product elders goedkoper, dan krijgen ze automatisch het verschil in aankooptegoed uitgekeerd.

Veel grote Amerikaanse retailketens matchen hun prijzen met Amazon en/of met concurrenten uit de winkelstraat. Deze laagste prijsgarantie, die Media Markt sinds kort in ons land biedt, moet shoppers het gevoel geven dat ze dezelfde producten nergens anders goedkoper hadden kunnen aanschaffen. Als ze een artikel elders toch tegen een lagere prijs vinden, krijgen ze (althans binnen de gestelde voorwaarden) het verschil terug.

Aanmoediging
Walmart gaat met zijn Savings Catcher een stap verder, door Amerikanen actief te bewegen om bonnetjes te vergelijken. Na een kleinschalige test vorig zomer, draait nu een grote proef in zeven verschillende Amerikaanse regio’s, waaronder Dallas, San Diego en Atlanta. Volgens Duncan MacNaughton, hoofd merchandising en marketing van de Amerikaanse discountdivisie, biedt Walmart ‘technologische antwoorden op de wens van shoppers om tijd en geld te besparen.’

Bonnummer intikken
Via de online tool kunnen shoppers de prijzen van tachtigduizend food and household products vergelijken, schrijft de Tampa Bay Times. Geregistreerde klanten van Walmart kunnen inloggen op de Savings Catcher homepage. Als ze daar binnen een week na aankoop hun bonnummer intikken, krijgen ze direct te zien welke producten waar eventueel goedkoper werden aangeboden. Daartoe werkt Walmart samen met een bedrijf dat advertenties van retailers analyseert:

Fysieke winkelprijzen
Walmart’s Savings Catcher vergelijkt de prijzen in de eigen winkels vooralsnog alleen met de prijzen van fysieke winkelketens in de omgeving, waaronder Aldi en Target; online retailers en mono brand stores worden niet in de vergelijkingen meegenomen, maar dat kan veranderen. Hetzelfde geldt voor de prijzen van onder andere de categorieën kleding en elektronica, die ook nog niet voorkomen in de prijstool.

Walmart en e-commerce
Walmart timmert hard aan de weg op het gebied van e-commerce, waarbij het profiteert van zijn fysieke winkelnetwerk. Het bedrijf boekte in het recent afgesloten boekjaar 10,3 miljard dollar omzet uit e-commerce, 30 procent meer dan het jaar ervoor. De digitale inkomsten, nog altijd maar 2,2 procent op Walmart’s totale omzet, groeien daarmee sneller dan die van Amazon. Om zijn online boodschappenverkoop te stuwen nam Walmart vorige maand receptenplatform Yumprint over.