Twinkle | Digital Commerce

De online marketingapotheek

2017-05-26
180101

De omzet loopt terug. De conversie blijft achter. De cost per acquisition gaat omhoog. De webshop is ziek en de symptomen vertonen een zekere samenhang.



Het lijkt erop dat het businessmodel tijdelijk ongezond is geworden. Er moet een specialist naar kijken. Het oordeel? De cpc-prijzen (cost per click) in AdWords verlagen en de prijzen van merk x aanscherpen! Dat gaat de webshop weer beter maken. Een recept wordt uitgeschreven en naar de online marketingapotheek gestuurd. De specialist is tevreden. Weer een patiënt geholpen. Zijn taak zit erop. De online marketingapotheker leest het recept, kijkt naar de symptomen en geeft de webshop de gevraagde medicijnen.

De beslissing die genomen is door de specialist zal een e-commerce, webshop- of category manager niet onbekend in de oren klinken. Productprijzen verlagen op de shop en tweaken met cpc's in AdWords zijn twee middelen die direct ingezet kunnen worden om resultaten te verbeteren. Vaak heeft het ook direct effect. Dit effect blijft in veel gevallen echter wel beperkt tot symptoombestrijding in plaats van de weg naar genezing. Als de AdWords campagnes al goed stonden tijdens de diagnose, geeft dat aan dat de webshop onvoldoende aansloot op de wensen van de doelgroep. Dat kan zijn door een verkeerde prijsstelling ten opzichte van de markt. De vraag is echter of het probleem niet dieper zit, in de propositie of communicatie op de webshop zelf.

Achterhalen waar het echte probleem zit in e-commerce vergt vaak meer dan een quick fix. Denk bijvoorbeeld eens aan deze stappen bij teruglopende metrics in een webshop:
  • Het assortiment herzien aan de hand van slecht converterende categorieën;
  • Keywords opnieuw matchen met het assortiment van de shop en kansen zoeken in SEO/SEA;
  • Customer journeys nalopen en advertenties en landingspagina’s beter op elkaar aan laten sluiten;
  • Usabilitytesten en vragenlijsten uitzetten bij consumenten om klantbehoeften beter in kaar te brengen;
  • Verdieping maken in rapportages en kpi’s (key performance indicators) voor diepere inzichten;
  • Wekelijks aanpassingen maken in productprijzen in combinatie met media-inkoop en resultaten testen.

Dit zijn stappen waarin specialist en apotheker met elkaar samenwerken om het businessmodel gezond te houden. Wie zijn online marketingstrategie op orde heeft, kan teruglopende resultaten vaak niet herleiden tot een specifiek probleem. Het vraagt om continue optimalisatie, analyse en een kritische benadering. Symptoombestrijding is een tijdelijke oplossing, geen pad naar succes.


Foto: Pill bottle with spilling varied medicine over white, Shutterstock



Gerelateerde artikelen: