Google kijkt voor de indexatie van seller ratings niet langer naar klantbeoordelingen op Beslist.nl, Kieskeurig.nl, Tweakers.net en Vergelijk.nl. Webwinkeliers die voor de sterren in AdWords leunden op deze sites, zijn een deel van hun zichtbaarheid kwijtgeraakt.
Sjoerd Jongmans, SEO consultant bij Tribal Internet Marketing, schrijft op de site van zusterbureau Easy over Google’s gewijzigde beleid.
Overgebleven verzamelaars
Nu de webwinkelbeoordelingen van Beslist.nl, Kieskeurig.nl, Tweakers.net en Vergelijk.nl niet meer meewegen, indexeert Google in ons land nog reviews van de volgende partijen: eKomi, The Feedback Company, Hardware.info, Klantenvertellen, Trustpilot en Kiyoh, dat ook de Thuiswinkel Waarborg Reviews faciliteert. Ook de in ons land actief geworden partijen Bazaarvoice en Trusted Shops staan op het lijstje van Google.
Alleen AdWords
De maatregel beïnvloedt alleen de verkopersbeoordelingen in AdWords. De sterren, die linken naar achterliggende beoordelingen, verschijnen automatisch bij advertenties als webwinkeliers genoeg reviews hebben en van voldoende niveau. De positie in de organische zoekresultaten van Google wordt door de wijziging niet beïnvloed, aldus Jongmans: ‘De organische zichtbaarheid wordt verkregen door beoordelingen op productniveau op de website te voorzien van een speciale opmaak. Door deze extra HTML-code kan Google een onderscheid maken tussen content en reviews.’
Lees ook:
- Google investeert in ratings van webwinkels (30 mei 2013)
- Google laat reviews meewegen in vindbaarheid (11 maart 2013)
- Google maakt seller ratings in AdWords actueler (12 september 2012)
- Reviews: wat is de optimale (SEO-)strategie? (7 maart 2012)
- Rich snippets: wat zijn het en wat kunt u ermee? (16 februari 2012)
Ik ben van mening dat vrijwel alle vergelijkers geen lange bestaansrecht zullen hebben. Google wilt zelf de vergelijker zijn en diegene dat wat men zoekt weergeeft. Vandaar dat waarschijnlijk Beslist.nl zo inspeelt op merkpromotie in o.a. tv spotjes.
Google Shopping neemt ratings van vergelijkingssites -bij mijn weten- alleen nog mee als die vergelijkingssites Google toestemming hebben gegeven om de reviews op die sites te tonen op Google Shopping (iets wat Google Shopping in eerste instantie volgens mij deed zonder toestemming van de review sites).