Twinkle | Digital Commerce

Rich snippets: wat zijn het en wat kunt u ermee?

2017-05-27
348345
  • 5:18

Rich snippets in Google, iedereen heeft ze wel eens gezien, maar wat zijn het precies? Hoe voegt u ze toe en wanneer worden ze zichtbaar? Sjoerd Jongmans van Easy Internet Marketing gaat er uitgebreid op in.

Tekst: Sjoerd Jongmans

Rich snippets zijn toevoegingen aan de standaard zoekresultaten (een titel, URL en omschrijving) die zorgen voor een verrijkte resultatenpagina. Een standaard zoekresultaat ziet er als volgt uit:



In dit artikel breng ik u op de hoogte van de mogelijkheden en de ontwikkelingen op het gebied van rich snippets in Google. In de voorbeelden ga ik uit van de toepassing van de vocabulaire van Schema.org, een toepassing van microdata. Deze opmaak wordt ondersteund door de grotere zoekmachines van dit moment (Google, Bing, Yahoo en Yandex).

Hoe voegt u rich snippets toe?
Door het toevoegen van HTML-tags aan de opmaak van een HTML-pagina, kunnen zoekmachines deze informatie beter interpreteren. Schema.org zorgt voor een eenduidige 'taal' om extra tags aan uw HTML-code toe te voegen, waardoor informatie gestructureerd wordt.

Voor gebruikers vormt de weergave van deze informatie, in de vorm van rich snippets in Google, een visuele trigger om op een zoekresultaat te klikken. Het zorgt dus mogelijk voor een hogere doorklikratio (ook wel Click Through Rate of CTR). In onderstaande paragrafen wordt beschreven welke rich snippets er getoond kunnen worden en hoe deze verkregen worden. Ze zijn onder andere toe te passen op:

Let wel: De toepassing van Schema.org-markup op uw webpagina’s biedt geen garantie dat Google ook rich snippets toont bij zoekresultaten van de betreffende site. De voorwaarden hiervoor zijn (nog) niet openbaar gemaakt.

Uit onderstaande voorbeelden blijkt dat de vereiste Schema.org-markup voor een bepaald item in ieder geval de volgende tags bevat:

  • itemscope: kondigt een Schema.org item aan en geeft aan dat onderliggende elementen samenhangende informatie bevatten.
  • itemtype: een geldige URL naar een Schema.org-item. Via deze URL worden het item en de onderliggende elementen beschreven.
  • itemprop: de naam van een specifiek Schema.org-element.

Voorbeelden van rich snippets
Rich snippets die op dit moment getoond worden in Google zijn uitgewerkt in onderstaande paragrafen. Voor de breadcrumbs is een voorbeeld toegevoegd, waarin het verschil tussen de originele code zonder breadcrumbs en de nieuwe code met breadcrumbs wordt getoond. Voor meer informatie en codevoorbeelden van de toepassing van Schema.org-elementen verwijzen we onder het voorbeeld naar het betreffende item op de website van Schema.org.

Breadcrumbs
Breadcrumbs staan voor het 'kruimelpad' van een website. De pagina’s die zich hoger in de structuur bevinden worden op een eenvoudige manier getoond, waardoor een gebruiker een idee krijgt van waar hij zich bevindt.

Hoe toont Google breadcrumbs in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het WebPage-item op Schema.org.
 

Ratings
Tegenwoordig zijn de meest herkenbare uitingen van rich snippets misschien wel de ratings, waarbij de sterren een visuele presentatie zijn van de waardering van het betreffende item. Door het toevoegen van de betreffende markup kun je ervoor zorgen dat de sterren aan je betreffende pagina’s gekoppeld worden.

Hoe toont Google ratings in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het Review-item op Schema.org.
 

Video's
Een prominente toepassing van rich snippets in de rijkere zoekresultaten van Google zijn de video’s. Je kunt video’s voorzien van vele soorten informatie. Denk hierbij aan:

  • De naam van de maker en/of uploader
  • Een link naar de thumbnail
  • Duur van de video
  • Ratings van de video
  • Datum van publicatie

Hoe toont Google video’s in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het VideoObject-item op Schema.org.
 

Films
Zoals bij video’s veel informatie gestructureerd kan worden, kan dat ook voor (speel)films. Denk hierbij aan:

  • De naam van de regisseur
  • Alle acteurs
  • Duur van de film
  • Beoordelingen van de film
  • Datum van de prémiere

Hoe toont Google films in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het Movie-item op Schema.org.
 

Recepten
Voor recepten heeft Google ook een implementatie van rich snippets ingebouwd. Bij recepten kunnen de volgende eigenschappen naar voren komen:

  • Voorbereidingstijd
  • Totale bereidingstijd
  • Vetgehalte
  • Aantal calorieën
  • Ingrediënten

Hoe toont Google recepten in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het Recipe-item op Schema.org.
 

Producten
Voor retailers is er een ideale manier om producten beter onder de aandacht te brengen. Door een productpagina op te maken met de Schema.org-tags kunnen de volgende producteigenschappen getoond worden:

  • Merknaam
  • Prijs
  • Aanbiedingen
  • Voorraadstatus
  • Beoordelingen

Hoe toont Google producten in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het Product-item op Schema.org.
 

Personen
Het toepassen van Schema.org voor verschillende schrijvers op een site/blog geeft de mogelijkheid om de auteur prominent in de resultatenpagina's te tonen. Een pagina krijgt zo meer zichtbaarheid in de zoekmachines. Bij personen dienen er wel extra handelingen verricht te worden om getoond te worden in de zoekresultaten. Zo dienen de tags rel=”me” en rel=”author” op verschillende webeigendommen van de auteur geplaatst te worden. Daarnaast dient er een formulier tot toelating ingevuld te worden. Meer uitleg hierover vindt u via Google Help.

Hoe toont Google personen in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het Person-item op Schema.org.
 

Evenementen
Wanneer informatie over evenementen wordt opgemaakt met Schema.org-tags, dan kan Google deze informatie identificeren en toonbaar maken op pagina’s met zoekresultaten. Onderstaande informatie van een evenement kunnen gebruikers helpen bepalen op welke pagina’s te klikken in de zoekresultaten:

  • Naam evenement
  • Artiest(en)
  • Datum
  • Locatie
  • Aantal kaartjes

Hoe toont Google evenementen in de zoekresultaten?



Bekijk alle elementen van het Event-item op Schema.org.
 

Testen van de opmaak
Voor sommige van bovenstaande items kun je de juiste code creëren via Schema-creator.org. Is het gelukt om de juiste opmaak binnen de bestaande webpagina’s toe te voegen, dan kan de toepassing van Schema.org op je website getest worden met de Rich Snippets Testing Tool van Google.

Met de tool kunt u controleren of Google de gestructureerde gegevens van uw pagina kan ophalen. Deze tool probeert de markup te vinden op een bepaalde webpagina en toont hierbij een voorbeeld van hoe die pagina kan worden weergegeven in de zoekresultaten van Google.

De Rich Snippets Testing Tool is nog in ontwikkeling, vandaar enkele opmerkingen:

  • De tool geeft alleen informatie die officieel wordt ondersteund voor rich snippets.
  • De interface is momenteel alleen beschikbaar in het Engels. De tool zal de juiste markup ook in andere talen kunnen testen, maar het voorbeeld geeft geen correct overzicht van de daadwerkelijke pagina met zoekresultaten.

Zelfs als de testing tool aangeeft dat je opmaak correct en volledig is, kan het enige tijd duren voor de rich snippets verschijnen in de zoekresultaten van Google.

Sjoerd Jongmans is SEO Consultant bij Easy Internet Marketing. Dit artikel verscheen eerder op het weblog van het bureau.