Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org komt met reviews

2017-05-27
281119
  • 1:44

Leden van Thuiswinkel.org kunnen zich vanaf later vandaag aanmelden voor ‘Thuiswinkel Waarborg Reviews’. Het programma biedt shoppers inzicht in de prestaties van webwinkels, die op hun beurt waardevolle feedback en extra orders kunnen ontvangen.

Thuiswinkel.org schrijft op zijn website dat leden ‘binnen enkele dagen’ na aanmelding al kunnen starten met het reviewsysteem, wat impliceert dat de eerste Thuiswinkel Waarborg Reviews deze maand nog zichtbaar zullen worden.

Uitnodigingen
Het is aan de ruim tweeduizend leden van Thuiswinkel.org zelf om al dan niet mee te doen aan het reviewprogramma. Voor 10 euro per maand kunnen ze vijfhonderd klanten vragen een beoordeling achter te laten en er is voorzien in staffelkorting voor wie meer uitnodigingen de deur uit wil doen. Webshops kunnen zelf bepalen hoeveel dagen na een aankoop ze de invitatie versturen en het account biedt ook ruimte om eigen vragen aan de standaardenquête toe te voegen. De beoordelingen verschijnen in de vorm van een widget op de site van de participerende webwinkelier.

Sterren in Google
Op de eigen site stelt Thuiswinkel.org onder de vraag ‘Waarom reviews?’ dat de klantbeoordelingen meer omzet opleveren doordat ze het consumentenvertrouwen stuwen. De feedback en tips van klanten worden als tweede voordeel genoemd en ten derde wordt gewezen op de online marketingmogelijkheden; scores worden in de vorm van sterren getoond in Google Shopping en in AdWords-campagnes.

Bekendheid bij consumenten
De reviews bieden Thuiswinkel.org de mogelijkheid om meer bekendheid te verwerven onder consumenten, een doel waar de belangenvereniging sinds een paar jaar aan werkt. Omdat alleen leden van Thuiswinkel.org de beoordelingen op hun sites kunnen plaatsen, komt er een incentive voor webwinkeliers bij om zich aan te sluiten bij de belangenlub.

Reviewverzamelaars
Thuiswinkel.org trekt samen op met KiyOh, in 2009 naar eigen zeggen de eerste reviewverzamelaar van Nederlandse bodem. Het Deense Truspilot is nu precies vijf jaar in ons land actief, iets langer dan het Duitse eKomi. The Feedback Company, uit Brabant, startte in het najaar van 2010 en het Duitse Trusted Shops maakt sinds afgelopen zomer serieus werk van de Nederlandse markt. Verwacht wordt dat Google zijn eigen webwinkelkeurmerk hier ook zal introduceren.