Twinkle | Digital Commerce

Google maakt seller ratings in AdWords actueler

2017-05-27
180101
  • 1:30

Google neemt bij de seller ratings van adverterende merchants voortaan alleen nog beoordelingen mee die niet ouder zijn dan twaalf maanden. Daarmee moet een actueler beeld ontstaan van het serviceniveau. Seller ratings zijn sinds enige tijd ook in Nederland beschikbaar.

Alleen van AdWords-gebruikers met minimaal dertig klantbeoordelingen wordt een rating getoond, en dan alleen als minimaal 4 van de maximale 5 sterren zijn gescoord. Nieuw is de voorwaarde dat slechts ratings van het afgelopen jaar meetellen in de score. De ondergrens van dertig reviews blijft wel gelden. Meer actualiteit betekent ook meer relevantie, legt Google uit.

Seller reviews in Nederland
De seller ratings werden dit voorjaar geïntroduceerd op Google.nl. Het getoonde aantal sterren is gebaseerd op beoordelingen bij onder andere Trustpilot, Tweakers.net en Kieskeurig.nl.



Een klik op 'verkoopbeoordelingen' (achter de ratings) biedt inzage in de onderliggende reviews. Daarvan moeten er minimaal tien in het Nederlands zijn geschreven, anders toont Google de seller ratings überhaupt niet.

Opt-out
Adverteerders hoeven niet extra te betalen voor seller ratings: de klikprijs voor hun advertentie blijft dezelfde. Webwinkeliers kunnen Google overigens een verzoek tot opt-out plaatsen als ze niet willen dat de ratings worden getoond.

Google Trusted Stores
Om consumenten een betere indicatie te geven van het dienstverleningsniveau van merchants heeft Google dit voorjaar Trusted Stores breed beschikbaar gemaakt op de Amerikaanse thuismarkt. Google zegt het keurmerk alleen toe te kennen aan webwinkels die betrouwbaar zijn, die een goede klantenservice bieden en die bestellingen op tijd verzenden. Adverteren in AdWords is niet vereist. Wie koopt bij een Trusted Store geniet free purchase protection.

De Nederlandse afdeling van Google wil nog altijd niets kwijt over een eventuele entree van het keurmerk in ons land.