Twinkle | Digital Commerce

‘Reviews beïnvloeden vindbaarheid in Google’

2017-05-27
180101
  • 1:33

Webwinkels die volgens Google niet betrouwbaar zijn, worden op termijn lager weergegeven in de lijst van zoekresultaten. Het bedrijf baseert het betrouwbaarheidsoordeel op recensies van consumenten op internet.


Matt Cutts, hoofd spambestrijding bij Google, reageerde vorige week op kritiek over de vindbaarheid van onbetrouwbare ondernemers. ‘We zijn van plan om later dit jaar een nieuwe methode in te voeren’, zei Cutts volgens Search Engine Land op een conferentie in Austin. ‘We willen beter kijken naar de kwaliteit van online retailers en hoe wij hier beter mee om kunnen gaan. Want we willen niet dat webwinkeliers die door klanten slecht worden gewaardeerd hoog in de zoekresultaten verschijnen.’

Slechte reviews, hoge ranking
Webwinkeliers die veel, maar negatieve reviews generereren, scoren vaak hoger dan bonafide webshops met minder reviews. Dat bracht Google in het verleden in verlegenheid. De eigenaar van de Amerikaanse online zonnenbrillenwinkel Decor My Eyes was er in 2010 bijvoorbeeld van overtuigd dat zijn shop beter scoorde in Google dankzij slechte klantbeoordelingen. Google besloot volgens Search Engine Land toen dit soort webshops te straffen, maar het bedrijf gaf niet aan op welke manier dit zou gebeuren en of de slechte reviews inderdaad invloed hadden op de plek in de zoekresultaten.

Google Trusted Stores
Google introduceerde in 2011 een eigen keurmerk voor online retailers met de naam Trusted Stores. Google garandeert online shoppers dat deelnemende webwinkels betrouwbaar zijn, dat ze een uitstekende klantenservice bieden en op tijd zullen verzenden. Participanten krijgen een eigen badge waarop een score voor hun service staat vermeld. In juni 2012 kondigde Google aan het keurmerk voor alle Amerikaanse online retailers beschikbaar te stellen. Introductie buiten de VS laat vooralsnog op zich wachten.

Seller ratings
Het is niet duidelijk of de door Cutts aangekondigde wijziging van het zoekalgortime samenhangt met Google Trusted Stores. Hetzelfde geldt voor de seller ratings die Google als rich snippets aanbiedt in AdWords.