Twinkle | Digital Commerce

Adverteren op Marktplaats AdMarkt: de basis

2017-05-28
180101

AdMarkt-advertenties op Marktplaats, niet te verwarren met de Google Zoekpartners, zijn zeer eenvoudig op te zetten. AdMarkt-advertenties worden bovenaan de zoekresultaten in Marktplaats getoond. Ze lijken op normale advertenties, maar zijn te herkennen aan de tekst ‘Topadvertentie’ onder de prijs. In deel één van een driedelige serie over Marktplaats AdMarkt leest u hoe u in vijf stappen een AdMarkt-advertentie kunt opzetten.

Tekst: Kimberley Nelis

Stap 1: kies een product
Deze stap lijkt logisch, maar vergt wel de nodige aandacht. Bezoekers van Marktplaats zijn namelijk veel meer op de vraagprijs gefocust dan bezoekers in andere zoekmachines als Google en Bing. Adverteer dus op producten waarvan de prijs lager is dan die van de concurrent of op producten die sowieso een lage prijs hebben voor het soort product.

Stap 2: kies een bijpassende rubriek
In Marktplaats kunnen advertenties op meerdere manieren gevonden worden. Mensen kunnen op zoekwoorden een advertentie vinden, maar ook door het zoeken in rubrieken. Marktplaats biedt een flink aantal rubrieken en subrubrieken waarin een product geplaatst kan worden. Oriënteert u daarom goed welke rubrieken er zijn, zodat u de advertentie in de best passende rubriek kunt plaatsen.

Stap 3: maak de advertentie
Vul zo veel mogelijk velden in bij het maken van uw advertentie. Aan de hand van de gekozen rubriek heeft Marktplaats velden toegevoegd met betrekking tot kenmerken van het product. Bij de rubriek ‘Wasmachines’ zijn er bijvoorbeeld velden over het maximaal aantal toeren, het aantal kg inhoud, etc.

Afbeeldingen
Een belangrijke factor voor de click through ratio (ctr) zijn de afbeeldingen. De eerste afbeelding die wordt geüpload, wordt automatisch vertoond naast de advertentie die getoond wordt in het resultatenoverzicht. Het is mogelijk om maximaal acht foto’s toe te voegen in .jpg-, .gif- of .png-formaat. Tips voor het kiezen van de juiste afbeeldingen volgen in deel twee van deze reeks artikelen.

Landingspagina
Wanneer een bezoeker een klik genereert op een advertentie in de zoekresultaten, komt deze allereerst op de volledige advertentie terecht. Wanneer de bezoeker de advertentie gelezen heeft en geïnteresseerd is in het product en/of de webshop, kan hij doorklikken naar de website. Het is belangrijk om een goede landingspagina te kiezen. U wordt geadviseerd om een zo diep mogelijke pagina te kiezen op productniveau. Indien een AdMarkt-advertentie niet specifiek gericht is op een bepaalde kleur van het product, is het mogelijk om de bezoeker te laten landen op een overzichtspagina met alle varianten van het typenummer. Het is niet aanbevolen de bezoeker te laten landen op de homepage.

UTM-codering
Het is mogelijk zowel een zichtbare URL als een bestemmings-URL toe te voegen aan een advertentie. De zichtbare URL wordt getoond in de advertentie. De bestemmings-URL is de URL waarop de bezoeker land. Het is verstandig UTM-codering toe te voegen aan de URL. Het is namelijk (nog) niet mogelijk om in AdMarkt-rapporten de conversiegegevens zoals aantallen en waardes weer te geven. Wanneer er UTM-codering wordt toevoegt aan de URL, kunnen advertentieprestaties worden beoordeeld middels analyseprogramma’s als Google Analytics. Een voorbeeld van de codering is: ?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=AZC_6571. Waarbij AZC_6571 staat voor de advertentie.

Stap 4: stel cpc en budgetten in
Stel een cpc in voor uw advertentie. Let op: dit is het bedrag dat u bereid bent te betalen en dat u ook daadwerkelijk gaat betalen voor een klik. Tevens is het mogelijk om een budget in te stellen voor uw advertentie. Zodra dit budget bijna op is krijgt u per e-mail een melding over het resterende budget zodat u het tijdig kunt aanvullen voordat het geheel op is. Optioneel kunt u ook een dagbudget invullen van minimaal 10 euro per dag. AdMarkt geeft een indicatie van de te verwachte resultaten van uw budget en cpc. Uit ervaring is gebleken dat dit echter vaak niet overeen komt met de realiteit.

Stap 5: uw advertenties analyseren
Na het aanmaken van uw advertenties is het natuurlijk noodzakelijk deze na een korte tijd te analyseren. Het maken van een rapport in AdMarkt is eenvoudig. Het is namelijk enkel mogelijk om één type rapport uit te draaien. Kies de juiste periode en download het rapport in .xls- of .csv-formaat. Zoals eerder benoemd komen er geen conversiestatistieken terug in het rapport. Deze kunnen (mits er een UTM codering is toegevoegd) worden bekeken in Google Analytics. Het rapport van AdMarkt is overzichtelijk en bevat met behulp van filtering in Excel de juiste gegevens voor het analyseren van de prestaties van individuele advertenties.

Tips voor het verhogen van de ctr en het conversiepercentage van een AdMarkt-advertentie leest u binnenkort in het tweede deel van deze serie.

Kimberley Nelis is SEA-manager bij Tribal Internet Marketing.