Twinkle | Digital Commerce

Tesco: boodschappen afhalen wordt gratis

2017-11-11
180101
  • 1:33

Tesco heeft ambitieuze plannen om zijn dienstverlening voor online kopers te verbeteren. De Britse supermarktketen, goed voor miljarden webomzet op jaarbasis, wil click & collect dit jaar in alle gevallen gratis maken. Op termijn moeten de bezorgvensters naar één uur.

Dat blijkt uit een presentatie met de naam ‘Winning in the new era of retail’. Tesco is marktleider in de Britse supermarktbranche, zowel offline als online, en Groot-Brittannië wordt wel gezien als de meest volwassen food-markt op het gebied van e-commerce.

Benchmark
Een van de grote onzekerheden waar Tesco mee te kampen heeft, is het tempo waarin consumenten het digitale kanaal zullen omarmen: ‘The pace of transition of consumers to online is still unclear’, staat in het visiedocument van Tesco, dat de ‘benchmark for multichannel service’ wil zijn.

Hieronder is te zien hoe de huidige ontwikkelcurve (bricks & clicks) verschilt van de eerdere:


Click & collect
Tesco probeert webshoppers steeds beter te facilitereren, met op dit moment onder andere 232 afhaalpunten voor boodschappen, ruim 800 voor kleding en meer dan 1.750 click & collect balies voor general merchandise. Bekend was al dat het bedrijf grote plannen heeft met same day delivery van boodschappen, nu wordt duidelijk dat Tesco de bezorging op een niet nader genoemde termijn in tijdvakken van één uur wil laten plaatsvinden in heel de UK:

Kosteloos afhalen
Dit jaar zal het afhalen van boodschappen kosteloos worden bij Tesco, getuige de plannen voor 2014 hieronder. Het aantal punten voor click & collect, ook op nieuwsoortige locaties, zal fors worden uitgebreid:

Mobiele portemonne
In zijn visiedocument schrijft Tesco ook over de mobiele portemonne die het bedrijf soon wil introduceren. Hieronder vindt u een overzicht van deze en andere mobiele features die nieuw zijn, momenteel getest worden, of aanstaande zijn:

De complete presentatie van Tesco vindt u hier.