Asos introduceert een waaier aan nieuwe bezorg- en afhaalservices. Webshoppers kunnen onder andere een veilige plek noemen waar de bezorger een pakket kan achterlaten, zoals een veranda. De bezorger stuurt de klant dan een foto van de exacte leverplek.
Voor de ontwikkeling van de nieuwe logistieke diensten werkt Asos samen met DPD. Afgelopen voorjaar introduceerde de Britse fashion pure player voor afleverdagen bezorgprognoses van een uur, aflopend tot een kwartier. Dankzij 'follow my parcel' kunnen shoppers hun pakje op de bezorgdag realtime volgen, zonder extra kosten.
Vroege waarschuwing
Asos gaat er vanaf komend weekend voor zorgen dat shoppers al op de avond voor aflevering weten in welk uur ze de bezorger mogen verwachten. Deze ‘early warning service’ biedt shoppers volgens RetailWeek al 12 uur eerder de gelegenheid andere activiteiten desgewenst om de bezorging heen te plannen.
Upgrade
Asos-klanten hadden al de mogelijkheid om na hun bestelling de bezorgdag te wijzigen of aflevering bij de buren plaats te laten vinden. Vanaf 1 maart kunnen ze bij hun bestelling opteren voor ‘collect from the nearest depot’, wat het orderproces versnelt. Ook kunnen webshoppers straks kiezen voor ‘upgrade my delivery’, waarmee ze tegen extra betaling bezorging op zaterdag of voor tienen s’ochtends kunnen regelen.
Veilige plek
Ook met de ‘deliver to a safe place’ optie investeert Asos in flexibiliteit. Om te voorkomen dat de bezorger nog eens moet langskomen en ze daardoor pas later over hun product beschikken - aangenomen dat de buren niet geschikt worden bevonden voor ontvangst - kunnen webshoppers een fysieke plek opgeven waar een pakket mag worden gedropt. De bezorger mailt een foto om te laten zien waar het pakket is gestald.
Internationale verzending
Asos, dat dit boekjaar (tot en met augustus) mogelijk voor het eerst meer dan 1 miljard pond omzet gaat boeken, levert producten gratis aan shoppers in ruim 190 landen buiten de UK.
Wat een vooruitgang boeken ze daar in de UK! Dat het allemaal snel mag overwaaien hier naar Nederland! Vooral het tot een kwartier nauwkeurig aangeven wanneer het pakketje geleverd wordt, zou al super zijn. Nu zit men vaak nog 3 uur lang te wachten en bellen ze net binnen de aangegeven tijd aan.
Dit soort mogelijkheden zijn in Nederland al lang mogelijk! Kijk maar eens naar dit filmpje op Youtube http://www.youtube.com/watch?v=liIlSOo0rDg De eindklant ziet binnen welk blok van 30 minuten de bezorger komt, maar ook de locatie van de wagen, het aantal nog te rijden stops voordat men bij eindklant is, zelfs foto en naam van de bezorger!