Marktplaats heeft onlangs een tablet-applicatie gelanceerd, vertelde Joep Hutschemakers van de eBay-dochter gisteren op de Webwinkel Vakdagen. Het gaat feitelijk om een update van de applicatie die voor smartphones was ontworpen.
Sinds kort beschikt Marktplaats over een ‘universele applicatie’ voor mobiele apparaten, zoals Zalando die onlangs ook introduceerde. Dezelfde app (iOS, Android) verschijnt in geoptimaliseerde vorm op smartphones en tablets, waarbij de informatie wordt geschaald op basis van schermafmetingen. De functionaliteit van de app, die sterk leunt op beeld en mikt op extra spontane verkopen, verschilt niet tussen devices.
Additioneel bereik
Hutschemakers, hoofd e-commerce & media bij Marktplaats, vertelde gisteren dat smartphones en tablets tekenen voor de helft van Marktplaats’ pageviews. Dat gaat niet ten koste van het bezoek op desktops en laptops, zei hij, althans niet geheel: ‘Het totale aantal pageviews is afgelopen jaar met 28 procent gegroeid, daar stonden we van te kijken. Mobiel zorgt echt voor additioneel bereik.’
Persoonlijke relevantie
Marktplaats is bezig om op basis van zogenoemde persona’s advertenties gerichter uit te serveren over bezoekers. Het bedrijf doet daartoe zelf onderzoek onder Nederlandse consumenten. Volgens Hutschemakers streeft Marktplaats al sinds zijn oprichting naar persoonlijke relevantie, waar de eigen onderzoeksdata bouwstenen voor aanleveren.
Outlets
Marktplaats biedt een drietal online verkopers de mogelijkheid om niet alleen te adverteren op de handelssite, maar ook om restpartijen te slijten in outlets. Neckermann.com, Philips en Telfort zijn de eerste grote partijen met Martkplaats Outlets, die overigens geen winkelmandje hebben. Hutschemakers vertelde na zijn presentatie aan Twinkle dat binnenkort drie nieuwe partijen van naam een outlet zullen krijgen.
Kleine stapjes vooruit voor marktplaats. Ik verwonder me nog steeds over de minimale vooruitgang die ze maken op gebied van usability en integratie opties voor bijvoorbeeld webshops.
Als fanatiek marktplaats gebruiker wil je wel eens wat verandering zien. Bijvoorbeeld dat ze direct reageren op de markt. Een categorie voor de ipad mini bijvoorbeeld. ( al 1 jaar op de markt en je kunt er nog steeds niet op filteren). macbook retina hetzelfde verhaal
Zo ook hobby gerelateerde producten. Een simpele survey met " wat ziet u graag veranderd in deze rubriek" maakt de hele site een stuk makkelijker.
Soms verdenk ik het team , of eerder ebay ervan dat ze opzettelijk de boel achter te laten lopen om de gebruiker naar moeder ebay te pushen.
Rocket science!