Het bedrag dat Nederlandse consumenten afrekenden met Klarna lag afgelopen jaar ruim twee keer zo hoog als in 2012. De Zweedse aanbieder van achteraf betalen heeft een nieuwe klant gevonden in Neckermann.com en een nieuwe countrymanager in Nicolas Debaig.
Klarna communiceert op de Webwinkel Vakdagen een betaalvolumegroei van 107 procent in ons land. Het aantal onderliggende transacties lag vorig jaar 93 procent hoger dan in 2012. Klarna, dat geen concrete getallen noemt, zag het aantal Nederlandse unieke gebruikers met 75 procent toenemen.
Neckermann.com
De cijfers zeggen iets over de toenemende populariteit van achteraf betalen, waarin Klarna een belangrijke aanbieder is. Vandaag maakt het bedrijf bekend dat Neckermann.com in zee gaat met het bedrijf. De nummer 18 van de Twinkle100 biedt klanten naar verwachting vanaf april de mogelijkheid om achteraf te betalen met Klarna. De outsourcing neemt de voormalige postorderaar een hoop administratief werk uit handen, met name op het gebied van invoicing.
Nicolais Debaig
Voor Klarna is Neckermann.com een bijzonder klant, legt Nicolais Debaig uit aan Twinkle. Het vetrekkend hoofd business development voor internationale private banking klanten bij ABN Amro, volgt per 1 maart Henrik Nilsmo op als countrymanager van het betaalbedrijf. ‘Waar andere bedrijven als Fonq.nl en Supertrash via ons begonnen met iets nieuws, besteedt Neckermann.com bestaande activiteiten aan Klarna uit. Dat getuigt van een groot vertrouwen’, stelt Fransman Debaig.
Consolidatie
Klarna nam eind vorig jaar het Duitse Sofort over en het zag hoe de Nederlandse concurrent Afterpay vorige week in handen kwam van het eveneens Duitse Arvato Bertelsmann.
Er is een duidelijke trent zichtbaar dat achteraf betalen als betaaloptie voor gerenomeerde webwinkels een standaard wordt. Je moet je klant iets kunnen bieden. Onder Rembours is redelijk uit de mode al zijn er nog steeds veel consumenten die deze methode kiezen.
Wat wel jammer is bij achteraf betalen is dat er een groot weigeringspercentage is. Veel webwinkeliers die ik spreek zouden graag een hogere commissie afdragen in ruil voor een grotere acceptatieratio. Vaak worden consumenten geweigerd op basis van Adres, Buurt en postcode terwijl zij als persoon nergens te boek staan als slecht betaler. Hier liggen wat mij betreft grote kansen.
Wij hebben onze site op het Woo platform. Binnenkort gaan wij een pilot doen met afterpay die een nieuwe plugin aan het maken is voor achteraf betalen. Wij willen onze klanten graag deze mogelijkheid bieden.