Nederlandse verkopers op afstand zagen hun omzet afgelopen november 7,4 procent hoger uitkomen dan in dezelfde maand vorig jaar, aldus het CBS. De groei over de eerste elf maanden van 2013 bedraagt 9,3 procent.
Of dubbelcijferige groei er voor het hele afgelopen jaar in zit, hangt af van het online koopgedrag van Sinterklaas en de Kerstman, schreef Twinkle vorige maand. Met 7,4 procent krikte november het jaargroeipercentage in ieder geval niet op. Het groeicijfer over heel 2012 kwam overigens uit op 9 procent uit, het gemiddelde in de eerste elf maanden van 2013 is dus vergelijkbaar.
‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. De hierboven genoemde groeicijfers betreffen de kleine dertigduizend detailhandelaren ‘via postorder en internet’. De cijfers geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren komt terecht in andere categorieën.
Overall
Uit de vanochtend gepubliceerde cijfers bleek dat de Nederlandse detailhandel afgelopen oktober overall 0,9 procent minder omzet realiseerde dan in november vorig jaar. De inkomsten van food-winkels groeiden, met 0,8 procent, die van winkeliers in non-food daalden met 1,3 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: ruim 7 procent groei voor webwinkeliers in november
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.