Twinkle | Digital Commerce

Marketing voor beginners (deel III): blijf in beweging

2017-05-28
180101
  • 2:50

In deze derde en laatste aflevering van de driedelige serie over marketing voor startende webwinkeliers beschrijft Krispijn Smith een aantal belangrijke punten waar u rekening mee dient te houden bij het opstellen van uw marketingplan.

Tekst: Krispijn Smith

Wat zijn uw unique seling points (usp)?
Schrijf nu, voor u verder leest, de unique selling points van uw webshop op.

‘De usp duidt op de unieke en onderscheidende kenmerken van een dienst of product.’
(Wikipedia)

Heeft u één of alle van de volgende kwaliteiten opgeschreven: snelle levering, goede klantenservice, veel productkennis? Dit zijn geen usp’s. Iedere klant gaat ervan uit dat de producten snel worden geleverd, dat u goed bekend bent met wat u verkoopt en ook een goede klantenservice is niet meer dan wat een klant minimaal mag verwachten. Bovendien zijn het geen onderscheidende (unique) kenmerken. Indien u naast deze punten geen andere hebt genoemd, moet u goed gaan nadenken wat uw usp’s zijn. Wanneer we genoemde algemene eigenschappen verfijnen, kunnen we er unieke kwaliteiten van maken waarmee u wel onderscheidend bent.

Bijvoorbeeld:
- Snelle levering: vandaag besteld, morgen in huis;
- Goede klantenservice: heeft u een vraag? Binnen 15 minuten antwoord;
- Veel productkennis: gratis telefonisch advies, bel tussen 09:00 en 22:00 uur.

Door de vrij algemene eigenschappen te vertalen naar een specifieke dienst hebben we de de usp’s goed omschreven. Het uitgangspunt hierbij is eenvoudig: denk na over hoe u de service kunt verbeteren. Zo komt u vanzelf tot goede ideeën waarmee u uw webshop onderscheidend kunt maken.

En nu verder
U heeft nu uw doelgroep bepaald (deel I), de concurrentie in kaart gebracht (deel II) en uw eigen kracht gedefinieerd. Het is nu tijd om daarop voort te bouwen. Houd daarbij een aantal zaken goed in de graten:

Merk
Een webshop is meer dan een bak producten. Door middel van een mooie webshop, goede foto’s, strakke vormgeving, perfecte service en uiteraard prachtige producten tegen een eerlijke prijs kan uw webshop uitgroeien tot een merk. Een begrip dat een scala aan positieve ervaringen en indrukken oproept die niet direct gerelateerd zijn aan uw assortiment of het kopen van producten. Goede voorbeelden zijn Nike, Coca Cola en natuurlijk Apple. Bij deze merken denkt u niet aan het kopen van een paar gympen, een blikje cola of een mooie witte computer. De kans is groot dat deze namen beelden oproepen van onder andere sporters, een grote roodverlichte vrachtwagen en een wit appeltje. Het positieve gevoel van herkenning die deze merken oproepen is gecreëerd door branding. Nu zijn dit wel erg grote voorbeelden van bedrijven met een jarenlange reputatie en een marketingbudget van enkele miljoenen. De les die u er wel uit kunt trekken is dat deze merken zich niet zozeer focussen op hun assortiment en verkoop, als wel op een indruk. Denk er dus om dat een reclame-uiting meer kan zijn dan een productafbeelding met een prijs ernaast. Wees creatief en durf!

Dynamisch
Een goede marketingstrategie is constant in beweging. Uw doelgroep verandert. Wellicht niet qua samenstelling, maar wel qua interesses, beschikbare media, wijze waarop ze u vinden, etc. Uw concurrenten veranderen ook, ze komen en gaan, ze veranderen dikwijls hun strategie en voorwaarden. Om uw zuurverdiende klanten vast te blijven houden zult u mee moeten veranderen. Op regelmatige basis zult u weer onderzoek moeten doen zoals ik dat in de twee voorgaande artikelen heb beschreven. Blijf in beweging om uw doelgroep bij te houden en de concurrentie voor te blijven.

Krispijn Smith is werkzaam bij Shoppagina als marketing- en salesmanager en supportmedewerker.

Lees ook:
4 tips voor een internationale SEO-strategie (9-10-2013)