Twinkle | Digital Commerce

4 tips voor een internationale SEO-strategie

2017-05-28
180101
  • 2:45

Als een webwinkel enige tijd goed draait, wordt het al snel aantrekkelijk over de landsgrenzen te kijken. Veel ondernemers zien internationale groei wel zitten, zeker wanneer ze in eigen land tegen maximale grootte aanzitten. Wat komt er allemaal kijken bij een stap naar het buitenland op het gebied van online marketing? Hoe zorgt u ervoor dat uw winkel in het buitenland net zo goed wordt gevonden als hier?

Tekst: Erwin Bossers
 
Internationale SEO (search engine optimization) is een vak apart. Een volledig overzicht is niet te geven, maar wel een basis. Belangrijk is dat u rekening houdt met iemands geografische locatie, maar ook met de voorkeurstaal op basis van onder andere de zoekopdracht en de browser-instellingen. Ervan uitgaande dat u als winkeleigenaar weet uit welk land een (potentiële) klant komt en welke taal hij gebruikt om zich te oriënteren, zijn er verschillende methodes om zoekmachines effectiever in te zetten. Hieronder vindt u er vier.

1. Domeinnamen
Het begint vaak bij de juiste domeinnamen en -extensie. Google biedt een helder overzicht van country code top level domains (ccTLD) en generic top level domains (gTLD). Deze laatste extensies staan los van een bepaald land of regio, dus wanneer u ze gebruikt moet u extra informatie aan Google geven over wat wel en niet getoond moet worden om de grafische targeting te bepalen. Het is mogelijk om websites en folders aan regio’s toe te kennen, zodat Google die koppeling niet zelf hoeft te maken. Een belangrijke overweging hierbij is of u bezoekers op taal of op land van herkomst wilt targeten. Is de locatie van belang voor uw product of dienst, dan is geografische targeting noodzakelijk. Hiervoor moet u onder meer de relevante domeinen vastleggen en de geotargeting-opties binnen de verschillende webmaster-tools gebruiken. Overigens is een URL met bepaalde landextensie nu alvast claimen natuurlijk een slimme zet als uw ambitie ver reikt.

2. Webhosting
Lokale hosting, zeker in geval van geografische oriëntatie, kan nuttig zijn. Op nationaal niveau maakt het minder uit waar een site wordt gehost, maar internationaal speelt het wel degelijk een rol. Een van de belangrijkste elementen hierbij is hoe snel een site geladen wordt.

3. Links
De waarde die met inbound links in eigen land is opgebouwd, is tot op zekere hoogte behulpzaam over de grenzen heen. Beginnen vanaf het nulpunt is dus overdreven, maar er moet geïnvesteerd worden in het realiseren van inkomende links vanuit het specifieke land. Dit betekent dus tijd, moeite en geld steken in het benaderen van lokale sites en het maken van content die andere sites gemakkelijk kunnen overnemen, allemaal om verwijzingen naar de eigen site te krijgen. Dit is een langetermijnstrategie en is sterk afhankelijk van het medialandschap in het betreffende land.

4. Taal
Als de keuze is gemaakt om een (gedeelte) van de site te vertalen, houd er dan rekening mee dat pagina’s in verschillende talen elkaar niet overlappen of zelfs naar elkaar linken. Dat werkt verwarrend voor de bezoeker, maar ook Google is er geen fan van. Kies liever voor een linkje bovenaan de site waarmee de bezoeker van taal kan veranderen. Om de interne SEO tot in de details door te voeren, is het aan te raden ook de alt attributes en afbeeldingsnamen te vertalen. Verder helpt een lokaal (post)adres.
 
Een belangrijk uitgangspunt bij alle SEO-inspanningen is dat optimalisatie geen eenmalig project is. Het vereist voortdurende controle en bijsturing, lokaal of internationaal.

Erwin Bossers is lead SEO-consultant bij het fullservice online marketingbureau Expand Online.