Twinkle | Digital Commerce

Marketing voor beginners deel 1: Onderzoek

2017-05-28
180101
  • 3:21

Marketing omvat alle activiteiten die koper en verkoper tot elkaar brengen. Als zodanig is het een heel breed begrip en daarom ook redelijk vaag. U heeft een webshop. Het is nu de bedoeling dat u zo snel mogelijk zoveel mogelijk klanten naar uw webshop lokt. Maar hoe? Deel één van een driedelige serie over markting voor startende webwinkeliers.

Tekst: Krispijn Smith

Adverteren is prijzig en wanneer u dit verkeerd doet is het een onhandige vorm van geldverspilling. Ook de kosten van diensten als AdWords en Admarkt kunnen snel uit de hand lopen wanneer u dit verkeerd aanpakt. Social media leveren pas op de lange termijn iets op. Omdat u net bent begonnen heeft u ook nog geen ruim klantenbestand dat u kunt gebruiken om te groeien. Waar moet u beginnen?

Onderzoek
Om de promotie van uw webshop goed aan te pakken moet u onderzoek doen. U moet erachter zien te komen wat uw doelgroep is en hoe u hen kunt bereiken. Dit schrikt veel mensen af, omdat ze denken dat het moeilijk is of veel tijd in beslag neemt. Dit hoeft niet zo te zijn. De eerste vragen kunt u direct zelf beantwoorden: wat voor assortiment biedt u? Het antwoord hierop sluit direct een deel van de bevolking uit. Stel dat het antwoord ‘kinderkleding’ is, dan weet u dat bejaarden, tieners en zakenmensen niet tot uw doelgroep behoren. Nu u heeft vastgesteld voor wie uw assortiment niet interessant is kunt u gaan vaststellen wie wel tot de doelgroep behoort. Werk het voorbeeld van kinderkleding verder uit. De primaire doelgroep van kinderkleding is natuurlijk niet ‘kinderen’ maar ‘ouders’ en zonder te willen generaliseren kunt u er voor het gemak vanuit gaan dat vooral moeders tot uw doelgroep behoren.

Definieer
U heeft de doelgroep nu al een stuk beter voor ogen, maar het is nog te algemeen. Probeer de doelgroep nader te definiëren. U verkoopt kinderkleding. U zoekt dus niet alle moeders op de hele wereld, maar de moeders van jonge kinderen. De gemiddelde leeftijd van moeders van kinderen tussen de 1 en 10 jaar ligt grofweg tussen de 25 en 45 jaar. Ervan uitgaande dat uw webshop in het Nederlands is met een .nl-domeinnaam kunt u de doelgroep voorlopig definiëren als ‘alle Nederlandse vrouwen tussen de 25 en 45 jaar met kinderen in de leeftijd van 1 t/m 10’. Uiteraard zal uw klantenbestand in de praktijk ook uit grootouders, ooms en tantes, alleenstaande vaders en tienermoeders bestaan. Dit is echter niet de meerderheid van uw doelgroep en moet dus ook niet de focus van uw marketingplan worden.

Informatie?
Over deze groep wilt u nu alles weten. Wat houdt ze bezig? Waar komen ze vaak? Wat zijn de interesses en waarom?, Etc. Met uw gezond verstand kunt u wederom een groot aantal van deze vragen beantwoorden. Waar bevindt deze doelgroep zich? Niet in bejaardenhuizen en middelbare scholen, maar wel op lagere scholen, consultatiebureaus, kinderdagverblijven, andere op kinderen gerichte winkels (speelgoed, kinderwagens), speeltuinen, kinderrestaurants (zoals pannenkoekenrestaurants), dierentuinen, pretparken, zwembaden, sportclubs, etc.Deze lijst met locaties produceerde ik in enkele minuten. Als u langer de tijd neemt verzint u ongetwijfeld nog veel meer plekken waar deze doelgroep zich ophoudt.

Eerste actie
Niet al deze locaties lenen zich voor promotie. Het lijkt me sterk dat een consultatiebureau toestaat dat u flyers uit gaat delen in de wachtkamer. Aan de andere kant kunt u er wel een paar achterlaten als u er zelf toch bent. Een pannenkoekenrestaurant biedt misschien meer mogelijkheden. Wellicht kunt u een leuke actie verzinnen en deze voorstellen aan de eigenaar. Bijvoorbeeld: bij iedere kinderpannenkoek een cadeaubon t.w.v. € 10,00 bij uw webshop. Daarnaast kunt u misschien in ruil voor de drukkosten van de menukaart ook zelf erin adverteren. Een vermelding op de website is natuurlijk ook nooit weg. Met scholen zou u ook kunnen overleggen. Wellicht kunt u adverteren in de schoolkrant of een spandoek sponsoren op de sportdag. Wanneer u weet waar uw doelgroep zich bevindt dienen zich tal van uitgelezen kansen voor om uw webshop op ludieke wijze onder de aandacht te brengen.

In het tweede deel van de serie wordt het volgende onderdeel van uw marketingplan besproken: de concurrentie.

Krispijn Smith is werkzaam bij Shoppagina als marketing- en salesmanager en supportmedewerker.