Twinkle | Digital Commerce

IDeal-storing treft klanten van alle banken

2017-05-27
435273
  • 1:21

Door een nog onbekende oorzaak konden veel klanten van ABN Amro, ING en Rabobank vanaf ongeveer half tien vanochtend geen gebruik maken van iDeal. ABN Amro heeft inmiddels laten weten dat de storing daar is opgelost.

ABN Amro meldde al voor half twaalf op Twitter dat klanten van die bank weer kunnen betalen met iDeal. Coolblue twitterde dat alle problemen zijn opgelost, maar daarna nog repte Rabobank over onbeschikbaarheid. IDeal-beheerder Currence was zojuist niet bereikbaar voor commentaar, Webwereld refereert aan een woordvoerster die zegt dat met name klanten van Rabobank en ING last lijken te hebben van de storing, 'vooral van de zijde van webwinkeliers'.

Omzet
Webwinkeliers lopen omzet mis als klanten niet kunnen betalen met de in ons land dominante online afrekenmethode. Na verschillende periodes van langdurige onbeschikbaarheid van iDeal, door storingen in internetbankieren en DDOS-aanvallen, nam de roep om maatregelen de afgelopen jaren toe.

Beschikbaarheid
De beschikbaarheid van iDeal is de afgelopen jaren niet significant verslechterd, maar het aantal verwerkte transacties per maand is enorm toegenomen. Een iDeal-storing heeft tegenwoordig dan ook een veel grotere impact dan voorheen. De aangesloten banken hebben afgesproken dat iDeal op primetime 99,0 procent van de tijd beschikbaar moet zijn voor Nederlandse webshoppers, een norm die belangenvereniging Thuiswinkel.org overigens te laag vindt liggen.

Toezicht
Minister Dijsselbloem van Financiën voelt er weinig voor om iDeal onder direct toezicht te plaatsen van De Nederlandsche Bank, bleek in juni. Hij wees erop dat De Nederlandsche Bank de aangesloten banken individueel kan aanspreken op hun verantwoordelijkheden. Dat is volgens de minister afdoende.