Urban Outfitters heeft een mobiele applicatie ontwikkeld waarin zijn Amerikaanse klanten beloond worden voor het delen van producten van de keten op social media. Door artikelen te delen met vrienden krijgen fans onder andere een exclusieve preview van de nieuwe collectie van het merk.
Klanten van Urban Outfitters kunnen in de UO-app (‘Urban On’) een foto van zichzelf in kleding van het merk uploaden. Door deze foto te delen met hun vrienden op social media als Facebook en Instagram én daarbij de merknaam te noemen, verzamelen zij reward points die ingeruild kunnen worden voor een exclusieve preview van, en toegang tot de nieuwe collectie en concertkaartjes. Ook krijgen gebruikers eerder dan andere consumenten te horen wanneer de uitverkoop bij Urban Outfitters van start gaat. De punten kunnen tevens verzameld worden door te reageren op in-app promoties van het merk.
Data verzamelen
Urban Outfitters wil met zijn nieuwe app informatie verzamelen over hoe zijn klanten zich op social media gedragen. De punten voor fans zijn in feite een beloning voor het geven van toestemming aan Urban Outfitters om data te genereren. Volgens Businessweek kan de app gunstig uitpakken voor Urban Outfitters als zijn fans het beloningssysteem accepteren. Dan zal het namelijk de verkoop stimuleren, de loyaliteit verhogen en het aantal tweets met daarin Urban Outfitters’ producten vergroten.
Als de fans het beloningssysteem niet gaan gebruiken is het ‘gewoon’ weer een winkelketen die de klant om persoonlijke data vraagt, aldus Businessweek. ‘Het is extreem gevoelig’, zegt Moira Gregonis, senior marketing manager bij Urban Outfitters, tegen de krant. ‘Ik denk niet dat iemand graag te maken wil hebben met een verkoper die graag iets verkocht wil krijgen en als merk willen we onze klant ook niet teveel pushen.’
Om klanten nog meer te pleasen voor het gebruik van de app biedt Urban Outfitters hen gratis verzending aan voor elke bestelling in de webshop. Normaal geldt dit alleen voor bestellingen boven de 50 dollar.
Fanreel
Tweets over Urban Outfitters worden verzameld onder een nieuwe hastag, die het bedrijf sinds kort voert voor alle fans: #UOonYou. De hastag is opgezet met Fanreel, een tool van marketingplatform Curalate die social generated foto's van producten van Urban Outfitters aan de webshop van de keten koppelt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Urban Outfitters komt met social beloningsapp voor fans
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.