Twinkle | Digital Commerce

Van Gogh Museum renoveert ook online

2017-05-28
180101
  • 3:60

Het Van Gogh Museum schittert aan alle kanten. Niet alleen onderging het museum een zeven maanden durende renovatie, ook de webwinkel is compleet vernieuwd en is met name een stuk gebruiksvriendelijker geworden.

Tekst: Jaap van Sandijk

Het Van Gogh Museum, gelegen aan het Museumplein in Amsterdam, heropende op 1 mei. `Rond die datum wilden we ook de nieuwe webwinkel lanceren', vertelt Yolanda van Hooft, commerce manager van Van Gogh Museum Enterprise, de commerciële tak van het museum. Projectleider Maria Smit kwam in januari in contact met het bedrijf SEOshop. `We zijn in maart met elkaar aan de slag gegaan om de webwinkel op 1 juni te kunnen lanceren', zegt Patrick de Kruijk, key account manager bij SEOshop. De bouw en samenwerking verliepen zeer voorspoedig, zodat de webshop van het museum uiteindelijk op 24 mei 2013 live ging.

'Geen deal breaker'
Het Van Gogh Museum zag af van een maatwerkoplossing en koos voor het gestandaardiseerde webwinkelplatform van SEOshop. `We zochten een flexibele oplossing die snel realiseerbaar en ook budgetvriendelijk is', beargumenteert Van Hooft deze keuze. `We vinden het belangrijk om zo veel mogelijk zelf aan de knoppen te zitten. Daarnaast moet de webshop qua uitstraling natuurlijk passen bij ons merk - we zijn een gereputeerd A-merk met een hoge wereldwijde naamsbekendheid.' Is een standaardproduct dan wel de juiste keuze voor zo'n bijzonder merk? Dat is zeker mogelijk, vindt Van Hooft. Al blijft dat een kwestie van voor- en nadelen afwegen, erkent ze.

'Je kiest voor een budgetvriendelijke oplossing. Dat betekent bijvoorbeeld dat de opmaak van e-mails naar webklanten en de opmaak van de facturen er iets anders uitzien dan we eigenlijk zouden willen. Maar je hebt te maken met een balans tussen maatwerk en prijs, zo simpel is het. Voor ons was dat geen deal breaker.' Bertram Welink, marketingmanager bij SEOshop, haakt in: `We zijn een platform, dus niet elke aanpassing die een klant wil, kan worden uitgevoerd. Maar we zoeken altijd naar oplossingen. We voeren maandelijks een update uit, waarbij de meest gevraagde functies worden toegevoegd. In het geval van e-mail is sinds kort een koppeling met Copernica - software in e-mailmarketing - mogelijk. Hiermee kunnen e-mails in huisstijl worden verzonden.' De Kruijk: `In Nederland en Europa lopen we voor op het gebied van software. Het verschil zit 'm met name in de aanpassingsmogelijkheden, bijvoorbeeld van het design, maar ook van het aantal functies dat we bieden.' Volgens Van Hooft was dit een belangrijke reden om voor SEOshop te kiezen. `Een andere belangrijke reden vond ik de kwaliteit van de klantenservice. SEOshop beschikt over een team dat weet waarover het praat.'

Kennisuitbreiding
SEOshop is opgericht in 2008 en werkt voor inmiddels zo'n drieduizend - voornamelijk middelgrote - klanten. Grote accounts als het Van Gogh Museum (naast onder meer Philips, dance4life en FairPhone die ook op de cliëntlist staan) zijn belangrijke bronnen voor kennisuitbreiding. `Het Van Gogh Museum heeft hogere wensen dan kleinere klanten, bijvoorbeeld op het gebied van analyse', zegt Welink. `Deze feedback gebruiken we om ons product nog beter geschikt te maken voor middelgrote en grote webwinkeliers die internationaal willen ondernemen. Dat past ook binnen onze internationale expansiedrift.'

Groeiend assortiment
De webwinkel van het Van Gogh Museum kreeg een soft launch zonder grote campagnematige inspanningen. Binnenkort wordt gestart met een Facebook-shop - een webshop die is geïntegreerd in het sociale netwerk - en een marketingprogramma. Ondanks die voorzichtige start liggen de omzetresultaten van de eerste maand dertig procent hoger vergeleken met de oude webwinkel, die na tien jaar het veld ruimde. `De navigatie van de nieuwe webwinkel is in elk geval veel beter', benoemt Van Hooft één van de succesfactoren. En natuurlijk is een aantrekkelijk en goed samengesteld productaanbod heel belangrijk. Op dit moment telt het assortiment vijfhonderd artikelen, van reproducties tot modeartikelen en vazen. `Dat aanbod breiden we steeds verder uit', vertelt de commerce manager. Over de selectie zegt ze: `Veel meer dan de fysieke winkel in het museum kan de online shop artikelen verkopen die lastig te vervoeren zijn, zoals breekbare producten of artikelen met afwijkende maten; die kunnen toeristen niet makkelijk meenemen in hun bagage. Maar we zien ook bezoekers van onze jubileumtentoonstelling “Van Gogh aan het werk” terug in de webshop om producten te bekijken.'

Learning
Terugkijkend op het hele proces van implementatie zijn beide partijen het erover eens dat een goede voorbereiding door de klant en een goede samenwerking met elkaar van cruciaal belang is. `Dat is de eeuwige learning', meent Van Hooft. `Neem de tijd en denk als klant eerst goed na wat je precies wil. Natuurlijk kun je dan gaandeweg tot andere inzichten komen. In ons geval hebben we productcategorieën aangepast. Het is maar een detail dat verder geen invloed heeft gehad op het proces, maar het is wel iets waarvan we zeggen: daar hadden we vooraf nog beter over na moeten denken.' SEOshop gebruikt alle learning's voor verdere uitbreiding. Het snelgroeiende bedrijf wil zijn vleugels uitslaan, om te beginnen in Europa. Het groeit nu al hard in Duitsland en België. Het bedrijf rondde recentelijk met succes een financieringsronde af. HENQ Venture Capital steekt - na een eerdere injectie - 1,1 miljoen euro in de onderneming.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2013.


Gerelateerde artikelen: