SEOshop is gisterenmiddag getroffen door een DDoS-aanval. De aanval werd om 13.10 uur ingezet. Om 16.38 uur kregen webwinkeliers bericht dat de storing was opgelost. ‘U kunt weer inloggen op uw webshop zoals u gewend bent.’
De storing leidde tot lange telefonische wachtrijen en een klachtenregen op Webwinkelsoftware.nl. Oprichter Ruud Stelder, die SEOshop in november verkocht aan Lightspeed, verweerde en excuseerde zich daar tegenover aangesloten webwinkeliers. 'Vertrouw erop dat we hier alle hens aan dek hebben', schreef hij onder meer, en 'Wij begrijpen dat omzetverlies verschrikkelijk erg is.'
Communicatie
SEOshop liet weten de aard van de storing te onderzoeken, maar volgens Stelder was het 'binnen één seconde duidelijk' dat het om een DDOS-aanval ging. 'Dat kun je alleen niet communiceren, omdat je andere criminelen dan zou uitnodigingen om mee te gaan doen', zegt hij vandaag tegen Twinkle. 'We hebben via onze hostingpartner Internedservices gezien dat meer dan honderdvijftigduizend bots actief bezig waren om zinloos verkeer naar ons te sturen.'
Filters aanbrengen
Stelder zegt dat het even heeft geduurd voor de problemen waren verholpen, omdat het goede verkeer van het slechte verkeer moest worden gescheiden. 'We hebben handmatig filters aangebracht in onze anti-DDOS-protectie, die overigens het leeuwendeel van de aanvallen pareert.' Op de vraag of en hoe SEOshop dit soort aanvallen in de toekomst kan voorkomen besluit Stelder kort en bondig: 'Wij leren altijd.'
Het is nogal wat dat zo'n 4.000 webwinkels de lucht uit gaan door een externe ddos aanval. Waarbij er geen enkele compensatie regeling getroffen wordt met de gedupeerde webwinkel eigenaren.
Het feit blijft dat dergelijke ddos aanvallen steeds vaker voorkomen zeker bij bedrijven die zo snel groeiend zijn.
Helemaal fair is het niet t.o.v. De online winkels.
Ik begrijp jouw reactie niet Jeffrey, wanneer je niet kunt internetbankieren omdat je bank wordt aangevallen, verwacht je toch ook geen compensatie?
Het zijn criminelen die dit doen en elk bedrijf lijdt hieronder, ik neem aan dat ook een Seoshop hun uiterste best doet om dit te beschermen.
Gr Hendrik
Exact wat Hendrik zegt. Schade zou je misschien via een verzekering moeten kunnen verhalen maar dit moet je niet op het bord van Seoshop leggen.
Ook wij hebben webshops lopen bij Seoshop en lagen er 4,5 uur uit. Ondanks de ergernis en onzekerheid die het met zich meebracht heb ik me er na een uur bij neer gelegd, in het vertrouwen dat het 's-avonds opgelost zou zijn. Ik wens iedereen die roept om schadevergoeding veel succes, ik steek mijn energie graag in positieve dingen. Pech gehad, Seoshop zal er zeker van geleerd hebben.
SEOshop is een goedkope oplossing, dus moet je ook niet klagen. Waarschijnlijk vallen deze 4,5 uur keurig binnen de SLA, dus geen probleem. Als je je bedrijf serieus neemt, ga je natuurlijk niet voor zo'n oplossing als SEOshop en kies je voor een veiliger optie. Alle waar naar zn geld!