Iets minder dan de helft (46 procent) van de zelfstandige modezaken in Nederland had vorig jaar geen eigen website, laat staan een webshop. Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Slechts 31 procent van de ondervraagden had een webshop.
De 124 door de HvA geïnterviewde modezaken laten in het onderzoek (pdf) weten niet aan een eigen website te willen beginnen, omdat er vaak geen tijd is om deze te ontwikkelen. Ook geven eigenaren van een zelfstandige fysieke modezaak aan de voordelen van een eigen online kanaal niet in te zien en dat een website te duur zou zijn voor ze. Ruim 29 procent van de ondernemers zonder website zegt ook niet van plan te zijn een website of webwinkel te ontwikkelen. Dat, terwijl modeondernemers met een webshop de omzet in 2011 minder zagen dalen dan hun concullega’s zonder webwinkel.
Social media en mobiel
Opvallend is dat van alle ondervraagden ongeveer 69 procent wel een eigen pagina heeft op een sociaal medium. Facebook is daarbij het populairste platform, gevolgd door Twitter. Ook onderzocht de HvA het gebruik van een mobiele website en apps. Zelfstandige modewinkels staan niet te springen op het gebied van mobiel shoppen; slecht 1 procent had in 2012 een eigen app en/of mobiele site. Ruim 80 procent is niet van plan om een applicatie of mobiele site te ontwikkelen.
Ongelooflijk dit! Ik snap niet dat deze ondernemers die nog geen website hebben aangeven dat ze GEEN TIJD hebben om een website of webshop te ontwikkelen of bij te houden. Dat is naar mij idee hetzelfde als zeggen dat je geen tijd hebt om s'ochtends de deur van je winkel te openen...En dat terwijl het zo slecht gaat in de detailhandel. Uit de onderzoekcijfers bijkt dus dat het wel degelijk positief qua omzet uit kan vallen als je investeerd in online kanalen. Juist in deze tijden zouden deze ondernemers dus de moeite moeten nemen om zich in deze mogelijkheden te verdiepen. Zij die dit wel doen gaan de strijd winnen en zijn echt bezig met ondernemen. ik zie dat aaan al onze klanten die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben. In het begin even wennen, en het is veel werk, maar ze verdienen naast de winkelomzet een groot gedeelte online wat ze anders zouden mislopen.