Een website moet SEO-technisch goed in orde zijn om hoog te ranken in de zoekmachines. Daarom is het belangrijk dat een website vanaf de start meteen goed ingericht is voor zoekmachineoptimalisatie. Vaak is het echter zo dat de webdeveloper, de bouwer van de website, de nodige kennis ontbeert op het gebied van SEO.
Tekst: Jaap Melchels
Om te voorkomen dat de online marketeer na de livegang van een website aanpassingen eist, dienen alle webdevelopers zich te houden aan de volgende tien SEO-webdesigntips:
1. Voer een zoekwoordonderzoek uit voor de ontwikkeling
Binnen SEO draait alles om zoekwoorden. Om deze reden is het belangrijk om te beginnen met een zoekwoordonderzoek voordat u begint met het ontwikkelen van de website. Bepaal op welke zoekwoorden u graag wilt scoren in de zoekresultaten. Op basis van het zoekwoordonderzoek kunt u de structuur van de website in gaan richten zodat voor alle zoekwoorden een geschikte pagina is. Verlies uiteraard niet de usability van de website uit het oog.
2. Bepaal één versie van de domeinnaam en redirect de overige versies
De URLs van een website kunnen bestaan uit meerdere versies, met www en zonder of met https in plaats van http. Op deze manier kunnen met een zelfde domeinnaam verschillende websites naast elkaar bestaan, wat leidt tot duplicate content. Dit heeft negatieve gevolgen voor de ranking van alle pagina's. Kies één URL-structuur en redirect de overige structuren naar deze structuur.
3. Gebruik een goede URL-structuur met SEF URLs
Een SEF URL (zoekmachine vriendelijke URL) bevat het belangrijkste zoekwoord en is zo kort mogelijk. Daarnaast moet er gebruik worden gemaakt van een koppelteken in plaats van een underscore wanneer er meerdere woorden in de URL voorkomen. Gebruik URL-herschrijvingen in plaats van dynamische URLs om zoekmachinevriendelijke URLs te creëren. Een ander belangrijk aspect van een goede URL-structuur is het gebruik van unieke URLs voor producten, ook wanneer een product op verschillende plaatsen op de website geplaatst zal worden. Hierdoor voorkomt u duplicate content van productpagina's.
4. Maak een unieke 404-pagina
Wanneer een pagina op de website na verloop van tijd verplaatst is of wanneer de bezoeker een verkeerde URL intypt, dan komt hij terecht op een 404-pagina. Maak een unieke 404-pagina om te voorkomen dat de bezoeker denkt dat hij niet op de juiste website is of dat de website offline is. Op de 404-pagina kunt u eventueel een link opnemen naar de homepagina zodat de bezoeker vanaf hier verder kan navigeren. Een voorbeeld van de 404-pagina van Younify:
5. Gebruik zoekwoorden in alt-attributen bij afbeeldingen
Een alt-attribuut wordt gebruikt om een alternatieve tekst aan te geven voor afbeeldingen. Een zoekmachinerobot kan de geplaatste afbeelding niet zien, maar kan door middel van het alt-attribuut toch weten waar de afbeelding over gaat. Daarmee neemt de relevantie van de pagina toe. Door bijvoorbeeld alt-attributen toe te voegen aan productafbeeldingen zullen productpagina's relevanter zijn voor zoekmachines en meer potentie hebben om hoger te scoren.
6. Bewaar ruimte voor voldoende tekst
Wanneer designers en developers alleen gefocust zijn op het design van de website worden tekstblokken nog wel eens vergeten, met name bij webshops. Voor online marketeers is dit een no go, omdat zoekmachines aan de tekst op een pagina af moeten leiden waar de pagina over gaat. Zorg er dan ook voor dat er de mogelijkheid is om minimaal 200 woorden te plaatsen op elke pagina die geoptimaliseerd moet worden. Omdat tekst bovenaan een pagina meer waarde heeft dan onderaan een pagina, is de voorkeur om tekst boven producten weer te geven. Om de usability niet in de weg te zitten kan gebruik gemaakt worden van een 'lees meer'-functie. Een andere optie is een korte tekst boven de producten en een uitgebreidere tekst onder de producten.
De structuur van de tekst moet ook goed zijn: een h1-tag bovenaan de pagina en h2- tot h6-tags voor headings daaronder. Gebruik hierin de belangrijkste zoekwoorden voor de betreffende pagina.
7. Maak het mogelijk metatags in te stellen (canonical, robots, etc.)
Door van tevoren goed na te denken over de structuur van de website kunt u grotendeels voorkomen dat er duplicate content ontstaat op de website. Toch kan het zijn dat er alsnog na de livegang van de website sprake is van duplicate content en dan moet het mogelijk zijn om canonical- en robotstags in te stellen. Deze tags zijn puur gericht op zoekmachines en geven de zoekmachinerobots instructies hoe zij pagina's moeten interpreteren.
8. Maak een robots.txt bestand aan
Met een robots.txt tekstbestand kunt u aan zoekmachines aangeven welke inhoud van de website wel en niet geïndexeerd moet worden. Het robots.txt dient geplaatst te worden op het hoofdniveau van de website. De geautomatiseerde web crawlers van zoekmachines controleren voordat ze een site bezoeken of het bestand aanwezig is en zullen de instructies respecteren. Pagina's als de login pagina, bestelpagina's en 404-pagina’s wilt u niet in de zoekresultaten laten vertonen. Ook kan het robots.txt bestand gebruikt worden om overbodige filterpagina's niet te laten indexeren omdat ze vaak voor duplicate content zorgen. In Google Webmaster tools kan gecheckt worden of het bestand goed werkt.
9. Genereer een XML sitemap
Door een XML sitemap aan te maken zullen de pagina's van uw website sneller geïndexeerd worden. Ook kunnen met een XML-sitemap pagina's geïndexeerd worden die niet bereikbaar zijn via de menustructuur. Bovendien kunt u extra informatie toevoegen en belangrijke pagina's van uw website een hogere prioriteit geven. Vergeet niet de sitemap aan te melden bij de webmaster tools van de grote zoekmachines.
10. Implementeer socialmediaknoppen
Met de opkomst van social media zijn mensen geneigd iets te delen wat ze leuk vinden. Voeg socialmediaknoppen toe aan pagina's waarvan u denkt dat bezoekers dit graag willen delen. Dit kan bijvoorbeeld op een weblog het geval zijn, maar ook op productpagina's of op de succespagina. Hiermee kunt u extra verkeer en naamsbekendheid genereren. Denk erover na welke socialmedianetwerken interessant zijn voor uw website en implementeer ze.
Succesvolle SEO webdesign
Wanneer u deze tien SEO-webdesigntips meeneemt bij het ontwikkelen van de website, dan zal vanaf de livegang de site in ieder geval goed voorbereid zijn om goed te scoren in de zoekmachines.
Jaap Melchels is online marketeer bij Younify.
Dit zijn inderdaad hele goede tips, hier houden wij zelf ook altijd rekening mee bij het creëren van een website.