Twinkle | Digital Commerce

Omzet online shopping groeit dit jaar met 8 procent

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:07

De omzet uit online winkelen is in het eerste halfjaar van 2013 met 8 procent gestegen tot een bedrag van 5 miljard euro. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1 die vandaag is gepubliceerd. Thuiswinkel.org verwacht dat de omzet uit online shopping voor heel 2013 uitkomt op 10,5 miljard euro, een groei van 8 procent ten opzichte van heel 2012.

In de eerste helft van dit jaar zijn in totaal 46 miljoen bestellingen geplaatst door, vooral, ervaren shoppers. Het aantal orders steeg met 10 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. 8,8 Miljoen Nederlanders plaatsten in de eerste zes maanden van dit jaar een bestelling. In dezelfde periode vorig jaar was dit aantal nog 8,5 miljoen consumenten. ‘Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via het internet hebben besteed’, meldt Thuiswinkel.org.

Aantal orders
De 8,8 miljoen consumenten die online producten en diensten aanschaften, plaatsten gemiddeld vijf orders per persoon (een stijging van 7 procent) voor gemiddeld 109 euro per bestelling. Iets meer dan de helft van de totale online omzet kwam uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. De omzet uit deze producten steeg met 11 procent ten opzichte van de eerste helft van 2012. De omzet uit online diensten, zoals vakanties, verzekeringen en tickets groeide met 6 procent.

Productcategorieën
Van de grote productsegmenten groeiden de categorieën kleding en telecom het hardst met respectievelijk 14 procent tot 395 miljoen en 12 procent tot 685 miljoen. De categorie reizen blijft het grootste met een omzet van 2 miljard euro in de eerste zes maanden van 2013. Deze categorie groeide met 5 procent. De snelst groeide categorie is speelgoed met een omzetstijging van 24 procent naar 31 miljoen euro. De categorieën muziek en computer hardware groeiden met respectievelijk 18 procent tot 53 miljoen euro en 17 procent tot 370 miljoen euro.

'Groei verkoop via tablets en smartphone'
'De groei van de categorie computer hardware valt op als sterke stijger', zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. 'Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers.'

Thuiswinkel Markt Monitor
De Thuiswinkel Markt Monitor, een door PostNL gesponsord onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research, wordt elk half jaar gepubliceerd door Thuiswinkel.org. Ook onthult Thuiswinkel.org in oktober de M-commerce Monitor, wat onderdeel is van de Thuiswinkel Markt Monitor.