Het aanmelden voor een nieuwsbrief van een retailer is voor veel consumenten vaak een beslissing die op dat moment de goede lijkt. Maar naar verloop van tijd is er een groep die zich wil afmelden van uw mailing. Hoe kunt u de uitschrijfoptie het beste aan uw klanten aanbieden?
David Moth van Econsultancy.com maakte een overzicht van hoe Amerikaanse online retailers hun klanten de mogelijkheid bieden om zich uit te schrijven van nieuwsbrieven en tegelijkertijd er alles aan doen om hen lid te laten blijven.
H&M
H&M verstopt de ‘unsubscribe’-knop onderin zijn e-mails en nieuwsbrieven. In een klein lettertype staat een link waarop de klant kan klikken om zich af te melden. Daarna opent een internetscherm waarop de klant zijn naam en e-mailadres ziet staan. Door op ‘confirm unsubscription’ te klikken, is hij direct uitgeschreven.
Hugo Boss
Hugo Boss verstopt zijn afmeldknop in een twee alinea's lange tekst. Daardoor is deze moeilijker te vinden dan de link in de H&M-mailing. Door op de link te klikken is de klant direct uitgeschreven, zonder hiervoor nog iets te moeten doen.
Topshop
In de e-mails van Topshop is de uitschrijflink redelijk gemakkelijk te vinden. Door op de link te klikken komt de klant op Topshop.com, waar hij een lijst met e-mailopties te zien krijgt. Hier kan hij aangeven voor welke mailings hij wel of niet ingeschreven wil blijven. Onderaan de pagina staat een button waarmee de klant zich in zijn geheel kan uitschrijven.
River Island
River Island vertelt de klant na het klikken op de uitschrijflink dat hij de nieuwste kledingitems en must have looks als eerste ziet als hij lid blijft van de nieuwsbrief. Hiermee probeert de retailer de klant over te halen om zich niet uit te schrijven. Als River Island de klant ‘niet overtuigd heeft om te blijven' dan krijgt hij de mogelijkheid zich daadwerkelijk uit te schrijven door alle aangevinkte opties in de newsletter preferences uit te schakelen.
New Look
De uitschrijfpagina van New Look die achter de link in de mailing verstopt zit, biedt de klant de mogelijkheid zich nog te bedenken. Hij staat voor de keuze om op één van de gepresenteerde buttons te klikken: ‘Yes, I’m sure’ en ‘I’ve changed my mind’.
Office
Office vertelt de klant, net als River Island, in een overtuigende tekst op zijn uitschrijfpagina dat de nieuwsbrief een belangrijk middel is om als eerste de nieuwste trends en kledingitems van Office te zien. De retailer is ‘sad to see you go’, maar geeft de klant via een grote uitschrijfknop de mogelijkheid zich af te melden. Een toevoeging aan de pagina zijn de social mediabuttons waarmee de klant ‘in touch’ kan blijven met Office.
Reiss
Reiss vermeldt via een link onderin zijn mailings dat de klant zijn e-mailvoorkeuren kan wijzigen of zich kan uitschrijven van de nieuwsbrief. Door te klikken op deze link, komt de klant op een pagina die volgens Moth slecht in elkaar zit. Hij noemt de pagina te ingewikkeld en niet in lijn met de lay-out van Reiss’ website.
House of Fraser
House of Fraser is de enige retailer uit Moth’s explorerend onderzoek die de klant vraagt waaróm hij zich van de mailings wil uitschrijven. Dit gebeurt op de pagina die opent vanuit de afmeldlink in de e-mails.
Conclusie
Geen van de retailers belemmerde volgens Moth de klant in het uitschrijven van de mailings. Zij gebruiken echter wel diverse tactieken om de klant bij zich te houden en te voorkomen dat hij geen nieuwsbrief meer ontvangt. De uitschrijflinks worden altijd onderaan de pagina van de e-mails geplaatst, waarna de klant op een afmeldpagina van de retailer zelf terecht komt.
Volgens Moth is het belangrijk om de klant niet direct bij het klikken op de link uit te laten schrijven, zoals Hugo Boss doet. ‘Het is mogelijk dat mensen alleen de frequentie van de e-mails willen wijzigen. Ook is het doorklikken naar een uitschrijfpagina voor de retailer een mogelijkheid om de klant over te halen om te blijven’, aldus Moth.
New Look en Office hebben volgens Moth de beste balans gevonden tussen het tegemoetkomen van de uitschrijfwensen van de klant en hem tegelijkertijd over te halen om ingeschreven te blijven. Daarbij is het noodzakelijk dat de afmeldpagina in lijn is met de huisstijl van de retailer.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Uitschrijven van retailmailings: 8 voorbeelden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.