Twinkle | Digital Commerce

4 problemen in e-mailmarketing opgelost

2017-05-27
180101

In dit artikel leest u de vier meest voorkomende e-mailmarketingproblemen voor e-commerce marketeers. En twaalf strategieën om deze op te lossen.

Tekst: Maaike Reynaert

E-mailmarketing met meer power
Vandaag de dag is e-mailmarketingsoftware zo geavanceerd, dat het verhogen van kpi’s geen probleem meer hoeft te zijn. In de meeste software zit standaard een mogelijkheid inbegrepen om de nieuwsbrieven te evalueren aan de hand van reports. Zo kan iedereen het succes van zijn e-mailmarketing in de gaten houden. Maar het bekijken van de kpi’s alleen is geen sleutel tot succes. Wat moet u eigenlijk doen wanneer de openratio’s van uw nieuwsbrief voortdurend te laag zijn? Hieronder vindt u tips over hoe u als ondernemer wijs kunt worden van alle cijfers en statistieken. Hoe kunt u al vanaf de start uw nieuwsbrief en verzending verbeteren om ontvangers te overtuigen?

Probleem 1: te lage openratio
De eerste voorwaarde voor een succesvolle e-mailmarketing is een goede aflevering van de e-mail in het postvak van de ontvangers. Wanneer dat gelukt is, is het natuurlijk de bedoeling dat de ontvangers deze e-mail ook daadwerkelijk openen. Check daarvoor nog eens nauwkeurig het onderwerp, de afzendergegevens en de pre-header. Vergeet niet met A/B tests verschillende varianten hiervan uit te proberen.

- Strategie 1: houd het kort. Het onderwerp moet kort, maar krachtig zijn. Concreet en op het eerste gezicht duidelijk waarom de ontvanger de nieuwsbrief zou moeten lezen.

- Strategie 2: verander de verzendtijd. Het kan het proberen waard zijn, de nieuwsbrief op een ander moment te versturen dan gewoonlijk. Wanneer u de lezers bereikt op een tijdstip dat zij mogelijk al achter hun desktop zitten, openen zij binnenkomende e-mails veel eerder. Voor of na werktijd is meestal een goed tijdstip. Dan hebben de ontvangers ook tijd om eventueel door te klikken op een aanbieding.

- Strategie 3: persoonlijke afzender. Het moet direct duidelijk zijn wie de nieuwsbrief verzonden heeft. U kunt ervan uitgaan dat u betrouwbaarder overkomt wanneer u uzelf onder de nieuwsbrief met uw eigen naam presenteert in plaats van met de naam van een bedrijf.

Probleem 2: te lage klikratio
Een hogere klikfrequentie krijgt u niet per se door meer links in de nieuwsbrief te verwerken. Teveel links overspoelen de lezer meestal alleen maar en maakt alles onoverzichtelijk. Grote kans dat zij helemaal nergens meer op klikken. Een hogere klikratio staat bovendien niet gelijk aan een betere klikratio. Want ook de de kliks op een afmeldlink worden meegenomen in de klikratio.

- Strategie 4: less is more. Probeer ontvangers niet met links te overspoelen, maar verwerk alleen de meest relevante links in de nieuwsbrief.

- Strategie 5: highlights. Trek de aandacht van de lezer door middel van highlights of een vetgedrukte tekst van de belangrijkste links. Verwerk ook deze strategie niet teveel in eén e-mail.

- Strategie 6: geef aanwijzingen. Gebruik een call to action (CTA), bijvoorbeeld een button, om de lezer duidelijk te maken wat ze kunnen doen. Een CTA hoeft niet per se een ‘KOOP NU‘-gehalte te hebben. Het kan ook enkel een instructie zijn waar ontvangers meer informatie kunnen vinden, zoals ‘lees meer‘.

Probleem 3: te lage conversie
Bij een optimalisering van de conversieratio gaat het om het minimaliseren van verzuim. Dat betekent, dat u het aantal potentiële kopers dat tijdens het koopproces afhaakt probeert te verminderen. Obstakels, die tussen de ontvangst van de nieuwsbrief en de koopactie liggen, moeten zo veel mogelijk verwijderd worden.

- Strategie 7: persoonlijk aanbod. Door de personalisering van nieuwsbrieven en coupons kunt u de ontvangers goed laten zien dat er een speciaal aanbod voor hen klaarstaat. Nog beter werkt het vaak een tijdslimiet aan de aanbieding te koppelen. Bied bijvoorbeeld een product voor een lagere prijs aan tot het einde van dit jaar.

- Strategie 8: wees helder. Let er op dat uw nieuwsbrief niet te veel informatie bevat. Een te volle inhoud kan de ontvanger sneller afleiden en leidt tot irritaties. Een te groot aanbod in eén nieuwsbrief is ook af te raden, omdat het de lezer voor teveel keuzes zet.

- Strategie 9: benadruk de meerwaarde. Het is niet aan te raden met kortingen en coupons te strooien. De beste manier om uw ontvangers te overtuigen is simpelweg de kwaliteit van uw product te benadrukken. Daarbij kunt u aangeven waarom het goed is om nu op die aanbieding in te gaan. Bovendien kunt u gebruik maken van functies van het e-mailmarketingsoftwareprogramma om het volledige product te kopiëren naar de nieuwsbrief, zodat afbeeldingen direct toegankelijk zijn voor de lezers.

Probleem 4: teveel afmeldingen
Wanneer u merkt dat er veel afmelders zijn, is de eerste stap ontdekken waarom ontvangers zich afmelden. Sommige e-mailmarketingsoftwareprogramma‘s documenteren de redenen door middel van een vraag na het klikken op de afzendlink. Dit kan helpen bij het uitvinden waarom ontvangers de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen. Misschien verstuurt u de nieuwsbrief te vaak? Of hebben de ontvangers geen interesse meer in de inhoud? Misschien ligt het aan een slechte weergave? Het doel is proberen aan de verwachtingen van de ontvanger tegemoet te komen toen hij zich aanmeldde voor de nieuwsbrief.

- Strategie 10: nieuwsbrief herzien. Neem dit serieus en lees en bekijk uw nieuwsbrief nog een paar keer voor het verzenden. Verbeter hem. Misschien betekent dit een hoop schrappen en/of veranderen, maar dit maakt de nieuwsbrief uiteraard wel leesbaarder. Probeer ook te veel herhalingen uit de weg te gaan. Bedenk welke producten op dit moment trendy zijn. Wat interesseert de ontvangers? Neem de tijd om dit uit te zoeken.

- Strategie 11: verzendfrequentie veranderen. Probeer een tussenweg te vinden in de verzendfrequentie. Zowel te vaak als te weinig verzenden leidt tot afmeldingen. Probeer een regelmaat te vinden die voor de ontvangers comfortabel is. Teveel nieuwsbrieven versturen werkt hetzelfde als helemaal niets versturen. Met name uw aanbiedingen worden dan minder serieus genomen.

- Strategie 12: goede weergave. Een nieuwsbrief moet aantrekkelijk zijn. Niemand leest een nieuwsbrief die niet goed weergegeven wordt. Test met verschillende programma’s en apparaten en let er daarbij op of de nieuwsbrief juist wordt weergegeven. Steeds meer e-mails worden op een mobiel eindapparaat geopend, en dat aantal zal alleen maar groeien. Het is daarom verstandig ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief responsive is en zo op elk eindapparaat goed weergegeven kan worden. 

Als een nieuwsbrief vaak wordt doorgestuurd, is de informatie van de e-mail kennelijk zo relevant voor ontvangers dat zij het willen delen. Dit is natuurlijk ook te zien aan het aantal gedeelde social mediaberichten. Als uw nieuwsbrieven worden beantwoord, kunt u dit zien als directe feedback. Reageer persoonlijk terug en vraag eventueel om feedback in uw volgende nieuwsbrief. Wat vinden de lezers van de weergave en de inhoud? Tot slot nog een constructieve tip: probeer niet alle veranderingen in eén keer door te voeren. Focus op uw doelen en wat er voor nodig is die te behalen. Wanneer u daaraan vasthoudt, wordt uw e-mailmarketing gegarandeerd een succes!

Maaike Reynaert is redacteur Nederland bij Newsletter2Go.