De Telegraaf Media Group heeft in de eerste helft van dit jaar 10,7 miljoen euro omzet geboekt uit e-commerce. Dat is 44,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei is vooral te danken aan de opmars van GroupDeal.
Dat blijkt uit een presentatie van de halfjaarcijfers van TMG die op dit moment wordt gehouden. Vanochtend werd bekend dat het mediabedrijf een nieuwe reorganisatie door zal voeren, die 350 voltijdbanen zal kosten. De omzet van het mediaconcern daalde met 2,5 procent, de winst groeide met 51 procent. TMG geeft te kennen voortaan te zullen focussen op sterke merken.
Positieve uitzondering
Omzettechnisch vormen de activiteiten rond online verkoop positieve uitzonderingen op de negatieve inkomstenontwikkeling van TMG. Los van de genoemde 10,7 miljoen euro aan e-commerce verdiende het concern nog 2,6 miljoen euro (plus 8,3 procent) aan internet supply & demand, dat wil zeggen aan online platforms als Speurders.
GroupDeal
Opvallend binnen de e-commerce groei is de rol van GroupDeal, de dealsite waarvan TMG sinds begin vorig jaar de meerderheid in handen heeft. De omzet van GroupDeal steeg met ‘ruim’ 60 procent, precieze omzetcijfers werden niet gegeven. Op basis van de percentages kan wel geconcludeerd worden dat de andere e-commerce activiteiten minder hebben opgebracht dan vorig jaar.
Bouwer van webshops
TMG zag een paar jaar geleden nog een rol voor zichzelf weggelegd als bouwer van webshops voor het mkb. Die rol heeft de nummer 80 van de Twinkle100 tot op heden niet op zich genomen. De directe webwinkelactiviteiten zijn vooral geconcentreerd in de webwinkel van De Telegraaf, waarvoor ECI’s spinoff E-Ways de fulfilment doet. Twee jaar geleden werd daarnaast een Heimweewinkel voor Nederlanders in den vreemde geopend. TNG exploiteert verder de webwinkel van Arts & Crafts, een Noors sieradenmerk dat aan de hand van TMG zijn Nederlandse entree maakte.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
TMG boekt 45 procent meer omzet uit e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.