Twinkle | Digital Commerce

Sanoma, RTL, Bright en TMG over e-commerce

2017-11-08
227200

E-commerce werd enkele jaren geleden nog gezien als een beloftevolle ‘derde geldstroom’ voor uitgevers, naast abonneegelden en advertenties. Nu ze hebben ervaren dat online verkopen tijd, geduld en vernuft vergt, zijn de ambities bijgesteld.

Tekst: Arjan van Oosterhout

IMMovator Cross Media Network, waarin Nederlandse mediabedrijven zijn gebundeld, organiseerde vorige week samen met het Nederlands MediaNetwerk een zogenoemd Cross Media Café over e-commerce bij mediabedrijven. Onder andere Sanoma, RTL, Bright en De Telegraaf kwamen bij Sanoma in Hoofddorp aan het woord. Hieronder vindt u korte beschrijvingen, video’s en/of presentaties van hun afgevaardigden.

Sanoma - Sander ten Dam (performance based director)
Ten Dam vertelde dat e-commerce bij Sanoma verschillende verschijningsvormen kent. Het uitgeefbedrijf verkoopt de eigen mediaproducten online, het biedt omgevingen waarop andere partijen producten kunnen verkopen (Libelle, Autoweek e.d.) en het beschikt over stand alone e-commerce platforms als Kieskeurig.nl, Fashionchick.nl en Leef.nl. Ten Dam vertelde onder meer hoe Sanoma zijn performance based business wil verbeteren door veel meer met persoonlijke aanbevelingen en overtuigingstechnieken te gaan werken. Hij zei daarnaast dat Sanoma ook ‘verder die funnel in’ gaat, wat onder meer tot uitdrukking komt in de voorgenomen overname van SB Commerce en het aanstaande winkelmandje van Kieskeurig.nl. Sanoma zal volgens Ten Dam met nieuwe verticals actief worden in e-commerce, waarbij hij specifiek wees op mode voor mannen en kinderen. Verder zoekt Sanoma internationale uitbreiding met Kieskeurig.nl en Fashionchick.

Hieronder vindt u de slides van Sander ten Dam:

RTL - Nicolas Eglau (directeur Ventures)
Eglau vertelde hoe RTL met verschillende e-commmerce initiatieven (Couverts, Miinto e.a.) onder zijn Ventures-paraplu de afhankelijkheid van adverteerders wil verminderen. Hij benoemde onder meer aan welke voorwaarden bedrijven moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een investering: 10 procent omzetgroei, een goeie match met de doelgroepen van RTL, gevoeligheid voor de inbreng van media (‘de motor voor bereik en conversie’) en geen of weinig eigen voorraad. Eglau deelde ook wat lessen die RTL inmiddels heeft geleerd: het verkoopsucces is sterk afhankelijk van aandacht op televisie, externe kennis is vereist om groei te realiseren en de kennis uit de b2c-verkoop blijkt bruikbaar voor de hele organisatie.
 
Hieronder vindt u de presentatie van Nicolas Eglau in video:

Bright - Corrie Gerritsma (eindredacteur)
Corrie Gerritsma vertelde hoe Bright in sommige weken meer verdient aan de verkoop uit zijn webshop dan aan online advertenties. Het aantal transacties groeide van 110 in het derde kwartaal van 2012, via 332 in het laatste kwartaal van dat jaar tot 494 in de eerste drie maanden van 2013. Het gemiddelde transactiebedrag is 51 euro, waarvan Bright gemiddeld bijna de helft (47 procent) aan marge overhoudt. De uitgangspunten volgens Gerritsma: Bright koopt producten altijd zelf in, het liefst bij kleine makers. De titel van is daarbij selectief en regelmatig verschijnen er dan ook Bright-gelabelde producten in de shop.

Hieronder vindt u de presentatie van Corrie Gerritsma  in video:

Hieronder vindt u de slides van Corrie Gerritsma:

De Telegraaf Media Group - Yvette Frantsen (Shopmanager E-commerce) en Martijn Hoeksema (Category Manager Webshop)
TMG, met een omzet van 7,5 euro in 2011 de nummer 80 van de Twinkle100, verkoopt direct online in de webwinkel van de krant en in de Heimweewinkel die twee jaar geleden werd opgezet. Daarnaast exploiteert het mediaconcern sinds ruim anderhalf jaar de webwinkel van Arts & Crafts, een Noors sieradenmerk dat aan de hand van TMG zijn Nederlandse entree maakte. Het merk is inmiddels ook in een tiental fysieke winkels in Nederland verkrijgbaar en TMG krijgt in ruil voor zijn marketinginspanningen een kickback fee bij iedere verkoop. Binnenkort komt het uitgeefbedrijf met een pop-up shop in de Amsterdamse Negen Straatjes om de verkoop van het merk verder aan te jagen. TMG was twee jaar geleden van plan om meer merken op soortgelijke wijze te begeleiden bij hun Nederlandse marktintroductie, maar daarvan is door andere interne prioriteiten nog maar weinig gekomen.

Hieronder vindt u de presentatie van Yvette Frantsen en Martijn Hoeksema in video:

Hieronder vindt u de slides van Frantsen en Hoeksema:

Lees ook: E-commerce plannen in krantenland