Twinkle | Digital Commerce

4 tips voor de optimalisatie van uw affiliateverkeer

2017-05-28
180101
  • 2:24

Uw affiliatecampagne is aantrekkelijk genoeg en u heeft hard gewerkt aan het promoten van uw campagne aan de affiliates. Dit met als resultaat dat uw campagne door veel affiliates is opgenomen. Er komt veel traffic vanuit het affiliatekanaal op uw website terecht, maar u kampt met lage conversieratio’s. Waarschijnlijk leveren deze affiliates wel relevant verkeer, maar de bezoekers navigeren weg. Misschien vinden ze niet wat ze zoeken op uw site? Eén van de eerste vragen die u uzelf moet stellen is: komen bezoekers wel op de juiste pagina’s terecht en hoe kunnen we hen helpen te vinden wat ze zoeken?

Tekst: Emilia Palka

Er zijn verschillende manieren om het affiliateverkeer te helpen converteren. Hieronder worden een aantal quick wins beschreven, waarmee u meer conversies uit uw affiliatecampagne kunt halen.

Voorkom een hoog uitstappercentage
Eén van de meest besproken onderdelen van optimalisatie van een online campagne is de landingspagina. In eerste instantie dient u uzelf af te vragen of de bezoeker op de juiste pagina landt. Bevat deze pagina voldoende relevante informatie en is conversiegericht opgebouwd? Daarnaast is het van belang dat alle conversies die op de landingspagina plaatsvinden, gemeten kunnen worden. Vermijd daarom bijvoorbeeld de niet-traceerbare links. Plaats de livechat of het telefoonnummer minder prominent op de site. Tegenwoordig kunt u ook een call tracking inzetten, al wordt deze methode nog niet heel erg vaak gebruikt.

Bied dedicated landingspagina’s aan
Zet dedicated landingspagina’s in, vooral bij de campagnes waarbij specifieke acties worden gecommuniceerd. Dit zijn aparte webpagina’s die speciaal ontwikkeld zijn voor affiliate marketing of bepaalde acties. Het komt nog steeds te vaak voor dat adverteerders al het bezoek gewoon naar de homepagina sturen. Heeft u niet de mogelijkheid of flexibiliteit om dedicated landingspagina’s aan te bieden, maak dan slim gebruik van deep links. Dit geldt overigens vooral bij product- of actiespecifieke campagnes, waarmee u uzelf kunt onderscheiden van algemene pagina’s.

Communiceer uw bestsellers
Een andere manier om het aantal conversies uit het affiliatekanaal te helpen verhogen, is het regelmatig communiceren van de bestsellers. Ziet u in de webshop bepaalde producten erg goed converteren, communiceer dit met uw affiliates en biedt waar mogelijk extra bijpassend promotiemateriaal aan. Dit is waardevolle informatie die de affiliates kunnen gebruiken om uw producten nog beter te promoten.

Communiceer demografische gegevens over uw doelgroep
Maak slim gebruikt van de demografische data over uw doelgroep. Deel deze met uw affiliates, zodat zij ook beter inzicht hebben hoe zij uw campagne effectief kunnen inzetten. Ziet u bijvoorbeeld dat uw doelgroep in de zomer vooral uit jonge moeders bestaat die fotoboeken bestellen, dan kunt u dit communiceren naar uw affiliates. Met een duidelijk doelgroepprofiel kunnen affiliates nog beter uw producten promoten.

Dit zijn een aantal mogelijkheden hoe u meer conversies uit uw affiliatecampagne kunt halen. Het is belangrijk om uw affiliates continue te voorzien van nieuwe en relevante informatie zodat zij goed in staat zijn om uw campagne goed te vermarkten.

Emilia Palka is online marketing consultant bij Conversive.