Twinkle | Digital Commerce

ElectronicPartner vertrouwt op 'local heroes'

2017-11-08
180101
  • 4:52

Trouw aan zijn visie en missie heeft ElectronicPartner niet het doel om landelijke bekendheid te hebben en al zeker niet om de grootste elektronicawebshop van Nederland te worden. ‘Wij zijn local heroes’, zegt algemeen directeur Evert C. Meeuwissen.

‘In Hoorn is EP:Beerepoot een begrip en in Denenkamp kent iedereen Molendijk. Dat is onze kracht, de samenwerking met lokale ondernemers.’
 
Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Thomas Fasting

Zero moment of truth. Je kunt er niet meer omheen. ElectronicPartner-directeur Evert C. Meeuwissen tekent het uit. Hoe het vroeger ging: first moment of truth in de winkel en second moment of truth op het moment dat de consument zijn aankoopervaring deelt met zijn of haar omgeving. ‘Tegenwoordig met e-commerce, social media en digitale nieuwsbrieven is daar dus een nieuw moment van de waarheid gekomen, waar we niet meer omheen kunnen.’ Maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Dozenschuiven
ElectronicPartner is een Duits familiebedrijf dat vorig jaar zijn 75-jarig bestaan vierde. De groothandel onderscheidde zich destijds door de afnemers niet direct te laten betalen. ‘Dat was nieuw in die tijd, een betaaltermijn van dertig dagen’, zegt Meeuwissen. Het bedrijf is hard gegroeid en opende vestigingen in België, Zwitserland en Oostenrijk. ‘In Duitsland is ElectronicPartner de grootste elektronicaretailer na de Mediamarkt/Saturn-groep.’ Pas sinds een jaar of acht houdt ElectronicPartner zich bezig met retail. ‘We waren natuurlijk een groothandel’, zegt Meeuwissen. ‘Maar we wilden meer dan overal alleen maar dozen naar binnen schuiven. Onze visie is dat een ondernemer die afhankelijk is van zijn eigen inkomen het beste in staat is om de klant goed te bedienen. Onze missie sluit daarbij aan: ervoor zorgen dat die ondernemer elk jaar een beter rendement behaalt. Wij moeten dus de tools leveren voor een goede bedrijfsvoering.’ Voor de EP:formule, het bekendste merk van ElectronicPartner (zie kader), betekent dat dat de overeenkomst met de ondernemer meer en meer richting hard franchise gaat.

Tumult
Toen ElectronicPartner e-commerce ondernemers ging beleveren, ontstond er behoorlijk wat tumult in de organisatie. Dat werd zelfs zo erg, dat Meeuwissen eind 2008 besloot te stoppen met deze beleveringen. ‘Veel ondernemers zagen toen geen toekomst voor de verkoop van televisies en wasmachines online. Maar we zetten vooral kwaad bloed doordat wij ook aan pure players als Bobshop.nl en de Koopjeskampioen leverden.’ Aangezien Meeuwissen overtuigd was van het belang van internetverkoop en de manier waarop het online kanaal de offline winkel kan versterken, besloot hij eind 2009 toch weer te gaan leveren aan e-commerce partners. ‘Er ontstond lichte paniek’, zegt Meeuwissen. ‘Toen we in juli 2011 zelf startten met onze webshop, waarbij de omzet en resultaten rechtstreeks naar de ondernemers vloeit, werd e-commerce voor veel van hen wel een duidelijk en aantrekkelijk verhaal. Op basis van de postcode van de klant wijzen we de order aan een bepaalde EP:winkel toe. De omzet gaat naar hem, maar hij moet ook de order afhandelen en - indien gewenst - bezorgen.’ En Meeuwissen is duidelijk naar de franchisenemers: als je niet meespeelt, dan houdt het op. Hij haalt een rapport van de Engelse retailconsultants van Javelin aan. ‘In 2020 is in de grote steden 30 procent van de fysieke winkels verdwenen, en tellen die grote steden liefst 45 procent minder winkels in consumentenelektronica.’ Toch blijft het belang van de winkel groot, aldus Meeuwissen. ‘Mits je een goede bricks & clicks-verhouding hebt.’

Virtual shelf
Winkelen wordt leuker voor de consument, maar lastiger voor de retailer. ‘Ik zie geen toekomst voor winkels met meer dan duizend vierkante meters. Vierhonderd vierkante meter is prima, in combinatie met een virtual shelf. De Mediamarkt heeft 80 M2-kabeltjes hangen. En je kunt vast wel het kabeltje vinden dat je zoekt, maar al die meters op een A-locatie worden echt onbetaalbaar.’ Vandaar dat ElectronicPartner heeft gekozen voor de ontwikkeling van een virtueel schap, een soort uit de kluiten gewassen iPad die nu al in zeventig EP:winkels staat. Meeuwissen: ‘We zijn dat nu aan het uitrollen over alle honderd EP:winkels in Nederland. Het is weer zo’n tool die we de ondernemer aanreiken om zijn rendement te verhogen. Samen met de klant kan hij producten bekijken en vergelijken. De informatie kan vervolgens naar de klant worden gemaild, maar het product kan natuurlijk ook direct worden besteld. Als het op voorraad is, heeft de klant het de volgende dag in huis en anders een dag later.’ Beloftes als ‘voor 22:00 uur besteld, de volgende dag om 9:00 uur in huis’ doet ElectronicPartner niet. ‘Dat willen we ook niet. Onze kracht is dat de ondernemer de klant binnen vijf uur nadat de order is geplaatst, belt en een afspraak maakt wanneer de besteling wordt geleverd. Op deze schaal is dat een heel flexibele en persoonlijke manier van werken. ‘Wij zijn local heroes. In Hoorn is EP:Beerepoot een begrip en in Denenkamp kent iedereen Molendijk. Dat is onze kracht, de samenwerking met lokale ondernemers.’

Gezonde mix
Naast de eigen bezorging en natuurlijk de mogelijkheid om de bestelling in de winkel op te halen, werkt ElectronicPartner met dropshipment. ‘Op dit moment is dat nog geen 10 procent van alle leveringen. Een staafmixer, bijvoorbeeld, laten we rechtstreeks door ons eigen distributiecentrum afleveren. Andere producten worden rechtstreeks door de fabrikant bezorgd. Dat zijn producten die we zelf niet kunnen en/of willen bezorgen, maar waarop we op internet wel gevonden willen worden door de consument. Zodat hij de volgende keer, als hij een wasmachine of televisie nodig heeft, ook aan ons denkt.’ Het gaat om een gezonde mix, benadrukt Meeuwissen, en het doel is niet om de grootste webwinkel van Nederland te worden. ‘Online versterkt offline en offline versterkt online, dáár gaat het bij ons om.’

____________________

Over ElectronicPartner
ElectronicPartner Nederland B.V. is onderdeel van de Duitse elektronicagigant ElectronicPartner. ElectronicPartner is met circa 550 aangesloten winkels in Nederland en 5000 winkels in zeven Europese landen een toonaangevende organisatie voor de consumenten- en huishoudelektronicabranche. EP: is de bekendste formule van ElectronicPartner en heeft in Nederland honderd vestigingen. Verder heeft ElectronicPartner met de formules ServicePartner, ES ( Elektro Specialist) en Perfekt nog 400 winkels in Nederland. In het najaar gaat de webshop voor deze drie formules live onder de naam Servicepartner.nl. ElectronicPartner heeft een omzet van zes miljard euro. ElectronicPartner Nederland B.V verstrekt geen omzetcijfers en het aandeel van de webshop hierin.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2013. De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan Ep.nl. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.