Trouw aan zijn visie en missie heeft ElectronicPartner niet het doel om landelijke bekendheid te hebben en al zeker niet om de grootste elektronicawebshop van Nederland te worden. ‘Wij zijn local heroes’, zegt algemeen directeur Evert C. Meeuwissen.
‘In Hoorn is EP:Beerepoot een begrip en in Denenkamp kent iedereen Molendijk. Dat is onze kracht, de samenwerking met lokale ondernemers.’
  
Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Thomas Fasting
Zero moment of truth. Je kunt er niet meer omheen. ElectronicPartner-directeur Evert C. Meeuwissen tekent het uit. Hoe het vroeger ging: first moment of truth in de winkel en second moment of truth op  het moment dat de consument zijn aankoopervaring deelt met zijn of haar  omgeving. ‘Tegenwoordig met e-commerce, social media en digitale  nieuwsbrieven is daar dus een nieuw moment van de waarheid gekomen, waar  we niet meer omheen kunnen.’ Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Dozenschuiven
ElectronicPartner  is een Duits familiebedrijf dat vorig jaar zijn 75-jarig bestaan  vierde. De groothandel onderscheidde zich destijds door de afnemers niet  direct te laten betalen. ‘Dat was nieuw in die tijd, een betaaltermijn  van dertig dagen’, zegt Meeuwissen. Het bedrijf is hard gegroeid en  opende vestigingen in België, Zwitserland en Oostenrijk. ‘In Duitsland  is ElectronicPartner de grootste elektronicaretailer na de  Mediamarkt/Saturn-groep.’ Pas sinds een jaar of acht houdt  ElectronicPartner zich bezig met retail. ‘We waren natuurlijk een  groothandel’, zegt Meeuwissen. ‘Maar we wilden meer dan overal alleen  maar dozen naar binnen schuiven. Onze visie is dat een ondernemer die  afhankelijk is van zijn eigen inkomen het beste in staat is om de klant  goed te bedienen. Onze missie sluit daarbij aan: ervoor zorgen dat die  ondernemer elk jaar een beter rendement behaalt. Wij moeten dus de tools  leveren voor een goede bedrijfsvoering.’ Voor de EP:formule, het  bekendste merk van ElectronicPartner (zie kader), betekent dat dat de  overeenkomst met de ondernemer meer en meer richting hard franchise  gaat.
Tumult
Toen  ElectronicPartner e-commerce ondernemers ging beleveren, ontstond er  behoorlijk wat tumult in de organisatie. Dat werd zelfs zo erg, dat  Meeuwissen eind 2008 besloot te stoppen met deze beleveringen. ‘Veel  ondernemers zagen toen geen toekomst voor de verkoop van televisies en  wasmachines online. Maar we zetten vooral kwaad bloed doordat wij ook  aan pure players als Bobshop.nl en de Koopjeskampioen leverden.’  Aangezien Meeuwissen overtuigd was van het belang van internetverkoop en  de manier waarop het online kanaal de offline winkel kan versterken,  besloot hij eind 2009 toch weer te gaan leveren aan e-commerce partners.  ‘Er ontstond lichte paniek’, zegt Meeuwissen. ‘Toen we in juli 2011  zelf startten met onze webshop, waarbij de omzet en resultaten  rechtstreeks naar de ondernemers vloeit, werd e-commerce voor veel van  hen wel een duidelijk en aantrekkelijk verhaal. Op basis van de postcode  van de klant wijzen we de order aan een bepaalde EP:winkel toe. De  omzet gaat naar hem, maar hij moet ook de order afhandelen en - indien  gewenst - bezorgen.’ En Meeuwissen is duidelijk naar de franchisenemers:  als je niet meespeelt, dan houdt het op. Hij haalt een rapport van de  Engelse retailconsultants van Javelin aan. ‘In 2020 is in de grote  steden 30 procent van de fysieke winkels verdwenen, en tellen die grote  steden liefst 45 procent minder winkels in consumentenelektronica.’ Toch  blijft het belang van de winkel groot, aldus Meeuwissen. ‘Mits je een  goede bricks & clicks-verhouding hebt.’
Virtual shelf
Winkelen  wordt leuker voor de consument, maar lastiger voor de retailer. ‘Ik zie  geen toekomst voor winkels met meer dan duizend vierkante meters.  Vierhonderd vierkante meter is prima, in combinatie met een virtual shelf.  De Mediamarkt heeft 80 M2-kabeltjes hangen. En je kunt vast wel het  kabeltje vinden dat je zoekt, maar al die meters op een A-locatie worden  echt onbetaalbaar.’ Vandaar dat ElectronicPartner heeft gekozen voor de  ontwikkeling van een virtueel schap, een soort uit de kluiten gewassen  iPad die nu al in zeventig EP:winkels staat. Meeuwissen: ‘We zijn dat nu  aan het uitrollen over alle honderd EP:winkels in Nederland. Het is  weer zo’n tool die we de ondernemer aanreiken om zijn rendement te  verhogen. Samen met de klant kan hij producten bekijken en vergelijken.  De informatie kan vervolgens naar de klant worden gemaild, maar het  product kan natuurlijk ook direct worden besteld. Als het op voorraad  is, heeft de klant het de volgende dag in huis en anders een dag later.’  Beloftes als ‘voor 22:00 uur besteld, de volgende dag om 9:00 uur in  huis’ doet ElectronicPartner niet. ‘Dat willen we ook niet. Onze kracht  is dat de ondernemer de klant binnen vijf uur nadat de order is  geplaatst, belt en een afspraak maakt wanneer de besteling wordt  geleverd. Op deze schaal is dat een heel flexibele en persoonlijke  manier van werken. ‘Wij zijn local heroes. In Hoorn is  EP:Beerepoot een begrip en in Denenkamp kent iedereen Molendijk. Dat is  onze kracht, de samenwerking met lokale ondernemers.’
Gezonde mix
Naast de eigen bezorging en natuurlijk de mogelijkheid om de bestelling in de winkel op te halen, werkt ElectronicPartner met dropshipment.  ‘Op dit moment is dat nog geen 10 procent van alle leveringen. Een  staafmixer, bijvoorbeeld, laten we rechtstreeks door ons eigen  distributiecentrum afleveren. Andere producten worden rechtstreeks door  de fabrikant bezorgd. Dat zijn producten die we zelf niet kunnen en/of  willen bezorgen, maar waarop we op internet wel gevonden willen worden  door de consument. Zodat hij de volgende keer, als hij een wasmachine of  televisie nodig heeft, ook aan ons denkt.’ Het gaat om een gezonde mix,  benadrukt Meeuwissen, en het doel is niet om de grootste webwinkel van  Nederland te worden. ‘Online versterkt offline en offline versterkt  online, dáár gaat het bij ons om.’
____________________
Over ElectronicPartner
ElectronicPartner Nederland B.V. is onderdeel  van de Duitse elektronicagigant ElectronicPartner. ElectronicPartner is  met circa 550 aangesloten winkels in Nederland en 5000 winkels in zeven  Europese landen een toonaangevende organisatie voor de consumenten- en  huishoudelektronicabranche. EP: is de bekendste formule van  ElectronicPartner en heeft in Nederland honderd vestigingen. Verder  heeft ElectronicPartner met de formules ServicePartner, ES ( Elektro  Specialist) en Perfekt nog 400 winkels in Nederland. In het najaar gaat  de webshop voor deze drie formules live onder de naam Servicepartner.nl.  ElectronicPartner heeft een omzet van zes miljard euro.  ElectronicPartner Nederland B.V verstrekt geen omzetcijfers en het  aandeel van de webshop hierin.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2013. De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan Ep.nl. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.

Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ElectronicPartner vertrouwt op 'local heroes'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.