Twinkle | Digital Commerce

Hoe houdt u de snelheid in uw site?

2017-05-28
419218
  • 3:31

Uit recent onderzoek is gebleken dat de laadtijd van e-commerce websites alleen maar is toegenomen. Wat kunt u doen om ervoor te zorgen dat uw webshop toch snel laadt?



Tekst: Joni Marquart Scholtz

U kunt overal lezen hoe belangrijk het is dat een webshop snel laadt. Het is dan ook niet voor niets dat de laadtijd van pagina’s een ranking-factor is voor Google. De laadtijd heeft effect op uw organische positie, maar ook op de kwaliteitsscore in AdWords, de bounce rate, de klanttevredenheid en op het aantal terugkerende bezoekers. Het moge duidelijk zijn: als uw webshop niet snel genoeg laadt, kost u dit bezoekers en dus omzet.





Ondanks het bovenstaande blijkt uit een recent rapport dat de laadtijd van ecommerce sites de laatste tijd alleen maar is toegenomen. Het onderzoek van Radware laat zien dat de gemiddelde laadtijd van een homepage voor een nieuwe bezoeker in 2012 op 7,25 seconde lag. In 2011 was dit nog maar 5,94 seconde, een stijging van 22 procent dus.

Meer scripts
De reden hiervoor is dat pagina’s steeds groter en complexer worden. Pagina’s bevatten bijvoorbeeld meer afbeeldingen en die afbeeldingen zijn ook groter. Ook worden er steeds meer third party scripts geplaatst, ten behoeve van bijvoorbeeld Google Analytics, social media (buttons) en advertenties. Het gemiddeld aantal requests voor de server (verzoeken om afbeeldingen, html, javascript, etc.) per pagina is gestegen van 73 in 2011 naar 79 in 2012.

Voor mobiele shoppers zijn deze grotere en complexere pagina’s nog nadeliger. Veel mobiele bezoekers kiezen er namelijk voor om de standaard site te bekijken in plaats van de mobiele versie. Een onderzoek onder mobiele gebruikers in 2012 liet zien dat bekende e-commerce sites op mobiele apparaten soms een laadtijd van wel 45 seconden hadden.

Hoe zorgt u ervoor dat uw webshop toch snel en toegankelijk blijft?
Om ervoor te zorgen dat uw webshop toch snel laadt, kunt u een aantal dingen doen:


-> Kies de juiste hosting
Hosting is misschien wel de belangrijkste factor voor de snelheid van uw webshop. Om een shop snel laten draaien, worden er nogal wat processen in gang gezet. Dat geldt helemaal als u een grote shop hebt met veel producten, productfoto’s en veel bezoekers tegelijkertijd. Een hostingpakket van 2,50 euro per maand is dan geen optie. Zoek naar een hostingaanbieder die beschikt over hoogwaardige hardware en die gebruik maakt van SSD’s (solid state drives, Wikipedia).

-> Maak gebruik van caching
Caching is belangrijk om uw webshop soepel te laten draaien. Onderdelen van uw shop die regelmatig terugkomen zoals de layout, style, etc. worden zo opgeslagen dat ze snel opgehaald kunnen worden. Ook bestaat er een cachingmethode voor uw database: Memcached. Hierbij worden databaseresultaten opgeslagen in het geheugen. Zodra het systeem hetzelfde resultaat weer nodig heeft, haalt Memcached het uit het geheugen in plaats van de database nogmaals hetzelfde te vragen.

-> Zorg voor schone code
Een goed uitgangspunt voor uw code is om deze zo schoon mogelijk te houden, dat spreekt voor zich. Denk goed na over wat u programmeert. Haalt u geen collections en kolommen op die onnodig zijn? Merge uw CSS (cascading style sheets, Wikipedia) en Javascript-bestanden. Dit zorgt ervoor dat HTTP-requests naar de server om deze bestanden op te halen minimaal blijven.

Sla afbeeldingen die op een vaste plaats staan en niet dynamisch worden ingeladen op binnen een sprite. Dit is een collectie van afbeeldingen die op basis van een coördinaat, breedte en hoogte worden ingeladen, ook dit kan veel HTTP-requests schelen.

-> Maak gebruik van een content delivery network
CSS, Javascript en sprites zijn te combineren, maar wat doet u met uw productafbeeldingen? Om ervoor te zorgen dat uw website zo min mogelijk bezig hoeft te zijn met het uitleveren van afbeeldingen, kunt u ze op een content delivery network (CDN) zetten. Afbeeldingen zijn qua bestandsformaat de grootste bestanden in uw webshop. Het kan dus sowieso flink wat opslagruimte schelen. Daarnaast kan de server zich, terwijl de afbeeldingen door het CDN naar de bezoeker gestuurd worden, meteen weer richten op het serveren van de aanvragen aan andere bezoekers.

-> Let op bij plug-ins & scripts
Er zijn veel ‘foute’ plug-ins op de markt. Deze plug-ins laden zware scripts in, waardoor uw site langzamer wordt. Boosdoeners zijn vaak plug-ins die data ophalen van andere websites of applicaties. Social media plug-ins zijn daar een goed voorbeeld van. Kies daarom alleen plug-ins die veel gebruikt of aanbevolen worden. Ook het inladen van andermans blog- of productfeed kan voor lange laadtijden zorgen.

Joni Marquart Scholtz is online marketeer bij Magentohosting, onderdeel van XLhosted.