Inkooporganisatie ElectronicPartner bouwt aan één centraal merk: EP:. Met de lancering van een webshop omarmt de organisatie een centraal prijs- en assortimentsbeleid. Een interview met Sebastiaan Leemreize, head of marketing & e-commerce bij het bedrijf.
Het van oorsprong Duitse ElectronicPartner is een Europese inkooporganisatie voor consumenten- en huishoudelektronica. In Nederland zijn er 475 winkels bij aangesloten. EP: is de bekendste franchiseformule met circa honderd EP-winkels; andere formules zijn de kleinere Elektro Specialist, Perfekt en ServicePartner. De franchisers worden door de organisatie geholpen met marketing, assortiment, inkoop, training en opleiding. En nu ook serieus met online retail, want ElectronicPartner heeft besloten e-commerce strak te trekken.
Dynamic pricing
Sebastiaan Leemreize, head of marketing & e-commerce bij ElectronicPartner Nederland vertelt dat de organisatie tweeënhalf jaar geleden haar nieuwe strategie en daarmee ook het EP:-formulebeleid heeft ingezet. Leemreize: ‘Van een inkooporganisatie naar een retailformule met een marketinggedachte. De klant moet weten waar we voor staan: de beste service en advies met een sterke lokale binding in de regio.’
De formule moet duidelijker worden, dus alle ondernemers moeten op dezelfde manier naar buiten treden. ‘Dat geldt voor het EP:-winkelformuleconcept en natuurlijk de webshop. De website was al live, maar er was behoefte aan verdere ontwikkeling. Elke winkel had bijvoorbeeld nog zijn eigen prijsbeleid, ook online. Lokaal is dat prima, maar het is niet handig voor een webshop. Als eerste stap zijn we daarom dynamic pricing-software van Omnia gaan inzetten en hebben we het assortiment beter gedefinieerd.’
‘We veranderen van een inkooporganisatie in een retailformule met een marketinggedachte’
Het platform moest ook gaan voldoen aan het ‘vandaag besteld, morgen in huis’-principe. Doorontwikkeling was nodig. ‘Een directe koppeling met het kassasysteem Vendit was noodzakelijk om de actuele voorraad per winkel inzichtelijk te maken.’
De EP:-klant is volgens de marketeer gewend aan een standaard levertijd van twee á drie dagen, maar door de nieuwe kassakoppeling wordt de rechtstreekse voorraadstand per winkel inzichtelijk en kan er sneller geleverd worden. Leemreize: ‘Als de klant straks in zijn winkelmandje bijvoorbeeld een televisie plaatst, krijgt hij op basis van zijn postcode drie winkels in zijn buurt te zien. Mochten die winkels die televisie niet op voorraad hebben, dan tonen we een vierde optie: levering vanuit het centrale magazijn. De ondernemer houdt natuurlijk voorrang bij levering, maar als het niet lukt, doen wij het. Inclusief service als installatie. De ondernemer krijgt dan wel zijn marge.’
‘EP: moet net zo logisch en bekend worden voor de consument als MediaMarkt’
Logisch en bekend
Op het nieuwe platform heeft ElectronicPartner via de software van OneTrail een koppeling met orderdata en voorraden van externe distributeurs. ‘Dit vergemakkelijkt het dropshipmenttraject. Wij kunnen namens de ondernemer de kleine bestellingen direct uit het magazijn naar de klant sturen. We willen naar een formule die iedereen aan de keukentafel snapt en herkent. EP: moet net zo logisch en bekend worden voor de consument als MediaMarkt’, besluit Leemreize. Dit najaar moet gehele systeem live gaan. ‘We zitten nu nog in de laatste testfase.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ElectronicPartner centraliseert e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.