Docdata heeft het afgelopen halfjaar afgesloten met een omzet van 82 miljoen euro en een winst van 5,1 miljoen euro, respectievelijk 22 en 21 procent meer dan vorig jaar. Het bedrijf uit Waalwijk is hard op zoek naar nieuwe klanten om het vertrek van Zalando op te vangen.
Docdata investeerde de afgelopen jaren stevig in internationale expansie van zijn fulfilmentactiviteiten, onder andere door overnames te plegen. Omdat de grootste klant Zalando - in de afgelopen zes maanden goed voor 37 procent van Docdata’s omzet - vertrekt, ligt de focus nu ‘op het binnenhalen van nieuwe business om de omzet over 2014 op peil te houden’. In het cijferrapport (pdf) is verder te lezen dat ‘mogelijke overnames naar verwachting beperkt van omvang’ zullen zijn en dat ze vooral gericht zullen zijn op de versteviging van Docdata’s positie in bestaande markten.
Marge onder druk
Docdata, dat onder andere werkt voor Bol.com en De Bijenkorf, schrijft verder dat de brutowinstmarge onder druk blijft staan, ‘door de focus op kostenreductie door onze klanten en de hogere kosten waarmee wij worden geconfronteerd. Door onze overhead beperkt te houden, hebben wij het effect op de resultaten kunnen minimaliseren.’
Van klant naar concurrent
Docdata kwam vorig jaar negatief in het nieuws door de omstandigheden waaronder medewerkers pakjes voor klant Zalando moesten picken en packen. Het snel groeiende Duitse e-commerce bedrijf heeft inmiddels besloten de fulfilment zelf ter hand te gaan nemen. Docdata is daarmee niet alleen een klant kwijt; Zalando probeert andere webwinkeliers te verleiden de fulfiment aan het jonge miljardenbedrijf uit te besteden. Daarmee is het een concurrent geworden op de markt waarop ook online verkopers als Amazon en Rakuten al actief zijn.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Docdata maakt de borst nat voor 2014
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.