Twinkle | Digital Commerce

‘Amazon maakt boeken duurder door gebrek aan competitie’

2017-05-27
640360
  • [nieuws]
  • 1:24

Anders dan in ons land mogen retailers in de Verenigde Staten zelf de verkoopprijs van boeken bepalen. Amazon gaat vaak tientallen procenten onder de ‘catalogusprijs’ zitten, maar de kortingen worden steeds minder scherp.

Dat schrijft The New York Times op basis van gesprekken met schrijvers en uitgevers. Volgens de krant tekent Amazon voor de verkoop van ongeveer één op de vier nieuwe boeken. Veel onafhankelijke verkopers slijten titels ook op de site van Amazon, dat met overnameprooi Abebooks een sterke positie heeft in tweedehands boeken en dat de meerderheid van de e-book markt in handen heeft.

Zwaar weer
Door de scherpe prijsstelling wist Amazon miljoenen Amerikaanse boekkopers voor zich te winnen, die het gemak van online bestellen gingen waarderen. Mede als gevolg daarvan ging de fysieke boekhandelsketen Borders failliet en kwam Barnes & Noble in aanhoudend zwaar weer terecht. De offline marktleider haalde boeken die Amazon zelf uitgeeft begin vorig jaar van de planken, omdat het bedrijf uit Seattle ‘wel had bewezen geen goeie partner te zijn’. De concurrentie van Amazon trof ook veel kleine boekwinkelketens en -handelaren zwaar.

Meer marge
The New York Times constateert dat Amazon zijn boekprijzen de laatste maanden weer wat heeft verhoogd - ofwel de kortingen heeft gekort - waardoor de grootste online retailer ter wereld zelf meer marge overhoudt. Bronnen vertellen de krant ook dat Amazon boekprijzen bij marktintroducties vaak laag houdt om veel kopers te trekken, om deze na verloop van tijd te verhogen, terwijl uitgevers juist graag zouden zien dat de prijs met het verstrijken van de tijd omlaag gaat.

Lees ook:
Online boekverkopers zijn offline concurrenten voorbij in VS