Twinkle | Digital Commerce

Mobiel: traffic generen en aanwezig zijn

2017-05-27
180101
  • 3:27

Het gaat hard met mobiel internet. Het Centraal Bureau voor de Statistiek bracht vandaag cijfers naar buiten waaruit blijkt dat in het voorjaar van 2011 maar liefst 6 miljoen Nederlandse internetters ook via de mobiel online gingen. De toename van mobiel internetten is volgens het CBS vooral te danken aan de ontwikkelingen en verspreiding van de smartphone. In 2011 gaf 43 procent van de internetgebruikers aan online te gaan via een mobiele telefoon. Dat is een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder (21 procent).

Tekst: Marieke Verdonk

Genoeg reden dus – juist voor retailers – om mobiel aanwezig te zijn. Of zoals Larry Glenn van Saks Fifth Avenue tijdens de Mobile Shopping Fall in New York zei: ‘Hopen dat het allemaal wel weer overwaait, zoals de muziekindustrie gedaan heeft met internet, is geen optie. Als je je van mobiel afkeert, zal de consument zich van jou afkeren.’ Door de enorme groei van bezoek aan de site via mobiele apparaten zag de retailer in designkleding de noodzaak van een apart mobiel kanaal. Heel pragmatisch werd gekozen voor een mobiele site, omdat de IT-afdeling nu eenmaal ervaring heeft met het bouwen van sites en niet van apps. Glenn, Senior Director Application Development bij Saks Direct, verwacht geen enorme sales via het mobiele kanaal, maar denkt dat het vooral voor research gebruikt zal worden. En, zo zegt hij, ‘de ROI is lastig meetbaar, doordat de consument zich gemakkelijk door de verschillende kanalen beweegt en het moeilijk is te traceren welk kanaal de doorslag geeft voor de aankoopbeslissing’.  

iOS leidend
80 procent van de mobiele traffic van Saks Direct komt via de iPhone en 18 procent via een Android-apparaat. Ook de iPad genereert veel bezoek aan de site. Reden om uiteindelijk toch een iPad App te bouwen. Ook een app voor de iPhone is onderweg. Mocht er met weinig extra kosten een Android app gemaakt kunnen worden, dan wel Glenn daar wel over nadenken, maar het heeft zeker geen prioriteit.

Rookgordijnen
Het grootste probleem vindt Glenn dat niemand precies weet hoe mobiel zich gaat ontwikkelen. Hoe gaat de cross channel wereld er uitzien? Glenn: ‘De ontwikkelingen gaan zo snel, dat het lastig is om daar een consistente strategie voor neer te zetten. Het is een uitdaging om niet alleen mobiel, maar ook het brede spectrum van cross channel onder de aandacht te krijgen binnen de organisatie. Dat vraagt veel van je systemen en van de organisatie.' Tegelijkertijd vindt hij ook dat mobiel niet altijd heel ingewikkeld hoeft te zijn. ‘Er worden heel wat rookgordijnen opgetrokken door bedrijven die je graag voor veel geld willen helpen. Soms kun je ook zelf iets met drie HTML5-pagina’s oplossen.‘

Geofencing
De sprekers op de Mobile Fall Summit waren het erover eens dat mobiele aanwezigheid enorme kansen biedt om de doelgroep te bereiken,  traffic te genereren naar de fysieke winkels en de m-commerce sales te vergroten. Marc Parrish, Vice President Direct Marketing bij de boekhandelsketen Barnes & Noble ziet er geen enkel probleem in om gegevens van telecomproviders en creditcardverstrekkers te gebruiken om de consument de juiste aanbieding op het juiste moment te geven. Hij sprak in dit verband over geofencing (Wikipedia). Hierbij wordt om een bepaald gebied een ‘GPS-schutting’ gebouwd. Zodra een consument het afgezette gebied betreedt, kan hij sms’jes en alerts verwachten op zijn mobiele telefoon. Dit technisch gegeven vormt volgens Parrish samen met de aankoopvoorkeuren die de retailer verkrijgt via de creditcardmaatschappijen een gouden combinatie. ‘Als je toch al je auto hebt geparkeerd en je doet boodschappen, wat is er dan op tegen om een aanbieding te krijgen waar je écht op zit te wachten? Maar ik kan me ook wel voorstellen dat er consumenten zijn die dit creepy vinden.’

Simpele en veilige checkout
Hoewel de meeste retailers die tijdens de Mobile Shopping Summit spraken mobiel verkopen (nog) niet als prioriteit hebben, is het volgens Kent Griffin, senior product manager bij PayPal, juist nu het moment om dat wel te doen. Uiteraard met een simpele en veilige checkout. Niet vreemd om te horen uit de mond van een PayPal-medewerker, maar Griffin had in zijn presentatie wel een aantal interessante feiten en cijfers op een rij gezet.

‘Mobiel vormt een enorme kans voor retailers. Het is niet langer genoeg om een mobiele site te bouwen; je moet uiteindelijk tegemoet komen aan datgene waarnaar de consument op zoek is.’

Lees verder>>