JoTo, uitbater van onder andere Winkelenmetvoordeel.nl, neemt geen bestellingen meer aan. Het bedrijf zegt het slachtoffer te zijn geworden van ‘onbekenden die het bedrijf moedwillig in een kwaad daglicht zetten’.
Wie een product wil afrekenen op Winkelenmetvoordeel.nl krijgt te zien dat er ‘nog geen betaalmethoden beschikbaar’ zijn. Dezelfde opmerking verschijnt op Marktkraamkoopjes.nl, een andere site van JoTo. Ook op Jongerenshop.nl kan niet worden afgerekend. De telefoon wordt niet meer opgenomen en het keurmerk van Qshops is mede door de structurele onbereikbaarheid ingetrokken.
In een mail aan klanten van Winkelenmetvoordeel.nl heeft JoTo vandaag laten weten dat de activiteiten zijn gestaakt, hoewel het bedrijf de hoop uitspreekt een faillissement nog af te kunnen wenden.
‘Kwaad daglicht’
JoTo werd 17 maanden geleden opgericht. Op Winkelenmetvoordeel.nl werden veel verschillende producten met korting aangeboden. Dat ging tot vorige maand goed, aldus JoTo: ‘Sinds mei dit jaar zijn wij getroffen door onbekenden die ons bedrijf moedwillig in een ander daglicht zetten. Termen als oplichting en leugenaars worden gebruikt op verschillende beoordelingssites waardoor het aantal bestellingen dat ons bedrijf ontvangt momenteel 0 is. Ook zijn er klanten die als gevolg hiervan direct annuleren of veelal de politie inschakelen. Ons bedrijf is op deze stormvloed van informatieverzoeken, juist of onjuist, niet ingericht en kan deze op geen enkele manier aan.’
Finale kwijting
JoTo zegt in zijn mail, die door het bedrijf zelf integraal is doorgeplaatst op Beslist.nl, alles op alles te zetten om de schade voor klanten te beperken: ‘We zijn op dit moment erg druk bezig om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk klanten of liever gezegd iedereen een zo goed mogelijk bedrag tegen finale kwijting zullen voorstellen om de schade tegemoet te komen. Hiervoor is heel veel planning nodig en overleg.’
Dupe
JoTo zegt onder meer de dupe te zijn geworden van de grote storing bij ING (begin april), waardoor het bedrijf de binnengekomen betalingen van een aantal dagen niet kon identificeren. ‘Hierdoor konden wij geen goederen uitleveren en kregen we veel annuleringen. Wel liepen de kosten van het bedrijf door om klanten te werven.’ Het bedrijf wijst verder op een fout in de implementatie van een nieuwe website, waardoor bestellingen drie dagen lang dubbel zouden zijn verzonden. ‘Met een omzet van rond de 25.000 euro per dag is 3 dagen dubbel verzenden een strop van 75.000 euro.’
Stalkers
JoTo wijst bij herhaling op de rol van één of meer stalkers, die ‘als een gek’ beoordelingen over de website hebben geplaatst op onder andere Beslist.nl en Tweakers.net. De hieruit voortvloeiende communicatieve werkzaamheden kon het bedrijf naar eigen zeggen niet aan, terwijl het aantal orders door de berichtgeving tot nul reduceerde.
Aangifte
Ondertussen loopt het aantal klachten over JoTo op onder andere het forum van Tros Opgelicht op. Verschillende klanten zeggen aangifte van oplichting te hebben gedaan bij de politie.
Nooit van gehoord maar klinkt als geen gemis. Naar iedereen wordt gewezen, behalve naar hunzelf. Makkelijk, met een vingertje wijzen.
En als bestellingen opeens dubbel worden verzonden ben je wel erg dom als je daar pas na 3 dagen achterkomt.
Dit is typisch zo'n shop van 'if it sounds to good to be true....' We weten allemaal hoe krap de marges zijn op elektra, en dan kunnen zij opeens met zeer populaire producten onder de prijs van alle goedkoopste aanbieders op Tweakers/ Kieskeurig? Right...
Inderdaad een ongelofelijk verhaal. Zoals Peter al zegt, als je er pas na drie dagen achter komt dat bestellingen dubbel verzonden worden heb je boter op je hoofd.En daarbij, als je daadwerkelijk 25000 euro per dag omzet (is ruim 9 miljoen per jaar) dan zou je verwachten dat je als bedrijf de armslag hebt om wat tegenvallers op te lossen, én dat je je organisatie professioneel hebt staan om dit soort blunders te voorkomen. Ik ben benieuwd of iemand die genoemde omzet heeft geverifieerd, maar ik geloof er helemaal niets van.
Typisch weer zo'n partij die denkt even e-commerce te gaan doen. De enige strategie die ze hebben is prijsdumpen. Je ziet ze elk jaar komen en weer net zo hard gaan. Helaas zijn er vaak veel mensen de dupe van dit soort webwinkels en geeft het webwinkelen weer een slechte naam.
Bij dit soort partijen ontbreekt de liefde voor het vak en zijn ze vooral op zoek naar snel geld.
Het zijn oplichters! ik heb een tv gekocht 5 weken geleden maar het enige wat ik krijg is een email met Üw bestelling wordt verzonden.
Nooit iets ontvangen ook niet na beeindiging van contract na 30 dagen geen geld terug. Oplichters dus
Oplichters dus zeggen dat ze de schade willen beperken HA HA, Geld wegmoffelen todat er daadwerkelijk faillisement is aangevraagd door een partij en dan is er niks meer te halen! Dit soort oplichtersverdiennen een straf.
Ook ik heb zojuist bij de politie aangifte gedaan van internetoplichting.En een kopie van de aangifte doorgestuurd vnaar de bank van deze personen.Hopelijk word er iets mee gedaan.
Wij hebben ook een product hierbij besteld. Binnen 5 werkdagen leveren stond erbij. Tot op heden nog steeds niet ontvangen. Noch via email noch via telefoon bereikbaar. We zijn duidelijk opgelicht. Alleen deze zelf ingedekte email werd ons gisteren toegestuurd. Hopen dat we onze schade kunnen beperken met de aangifte die we hebben gedaan.
Heb een autoradio besteld op 19 05 2013.
zou binnen 5a7 dagen binnen
zijn het is nu 23 06 2013 niks gekregen.
nu zeggen ze dat ze tegen faillisement aan zitten maar geloof er geen
barst van. als je van tevoren betalen moet kan je niet failliet gaan.
maar ik wel want gooi mijn geld zo weg en krijg niks gelevert.
dit doet die andere webwinkels niet tengoede.
ik wil dat ze het geld met spoed terug betalen.
Door mij is vanmorgen een mail gestuurd naar stichting sisow.Hier gaan alle betalingen eerst naar toe alvorens ze doorgesluisd worden naar de diverse webwinkels.Ze hebben nog niet gereageerd. kunnen ze ook niet gezien de aard van mijn mail.Een kopie van mijn mail aan sisow is door mij ook doorgestuurd naar joto.En verhip. ik han na een dik kwartiertje al antwoord.En dat wil ik jullie niet onthouden.Komt ie; Geachte klant,Zoals wij u al eerder hebben laten weten zijn wij aan het zoeken naar oplossingen. Als u via verschillende wegen de beeldvorming van ons bedrijf in een kwaad daglicht wilt zetten dan zullen we dit monitoren en waar wij kunnen doorverwijzen naar de informatie die wij al reeds verschaft hebben over de ontstane situatie. Overigens is Sisow al sinds het begin van de situatie op de hoogte gehouden en een gesprekspartner. Over de afwikkeling kunnen wij u het volgende melden: Binnen twee maanden kunt u een voorstel van ons verwachten. Het voorstel dat zal komen zal door een derde partij worden bekostigd. Het is derhalve niet zinvol om een juridische procedure op te starten, omdat het kosten maken is op een sterfhuis. Er op vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,Klantenservice | JoTo Webwinkels Jotooid Ltd.Joop Geesinkweg 9011096AZ te AMSTERDAM (Noord-Holland) info@joto-contact.nl
Oplichters zijn het.En voor mij het vertrouwen in alle internetwinkels.Het doet zeer als je hard moet sparen en je gewoon je geld kwijt ben.Want, wat kan ik nu nog doen? Aangifte? Verzekering? Waar haal ik mijn geld terug?
Ik heb hier ook in juni wat besteld. De levering liet toen ook op zich wachten. Statuswijzigingen kwamen met een interval van enkele dagen door, maar levering bleef uit. Uiteindelijk gebeld en de verklaring van de storing gekregen (die heeft ook daadwerkelijk plaats gevonden). Uiteindelijk wel na twee weken mijn produkt gekregen en geen aanlediing voor oplichting kunnen waarnemen.
Nu wordt de concurentie steeds heftiger in deze markt en het zou me niets verbazen als er lieden zijn, die op deze manier een bedrijf om zeep proberen te helpen.
01-06-2013 een LG led tv besteld, betaald en geannuleerd binnen wettelijke dagen. Nooit geld geretouneerd gekregen ondanks herhaaldelijke emails. Het totaal bedrag van 382.95 Euro nooit meer terug gezien. Wij zijn nu bezig met aangifte van de oplichting van dit bedrijf. Wij hopen dat hier meer reacties op komen zodat we samen sterker staan.
Zelfde geval hier, na aankoop camera nooit meer iets gezien/gehoord. Nu ondertussen bijna een jaar verder. Iemand nog iets gehoord van dit bedrijf? Of misschien verloop van klachten?