Twinkle | Digital Commerce

Bas Group gaat klanten informeren over wifi-tracking

2017-11-11
1042960
  • 2:05

Bas Group kwam gisteren negatief in het nieuws omdat fysieke winkelklanten op basis van wifi-signalen worden gevolgd. De nummer 4 van de Twinkle100 gaat bezoekers van Dixons, MyCom en iCentre daarover voortaan informeren met bordjes in de winkel en stickers op de ruiten.

Tweakers berichtte gisteren over de toepassing van wifi-tracking door Bas Group. Smartphone-bezitters kunnen daarmee worden gevolgd, ook als ze niet zijn verbonden met een netwerk. Het signaal dat hun mobiele apparaat uitzendt wordt opgepikt. Aan de hand daarvan kunnen winkeliers onder meer zien hoeveel passanten de winkel betreden, hoe vaak ze terugkomen en hoe druk het in de winkel is op bepaalde tijden.

Klantbewegingen

De media berichten gisteren volop over de tracking-praktijken van Bas Group, waarbij de indruk ontstond dat klanten individueel worden gevolgd. Bas Group liet weten geen inzage te hebben in de personen achter de klantbewegingen en de data alleen op geaggregeerd niveau in te zetten. Het bedrijf had het daarom ook nooit nodig gevonden klanten te informeren over de toepassing van wifi-tracking.

‘Wifi-tellen’

Het College bescherming persoonsgegevens stelde echter dat bij wifi-tracking een informatieplicht en een opt-out hoort. Marketingdirecteur Marco van Hurne van de Bas Group liet Tweakers later weten dat Bas Group werk maakt van het informatievereiste; in de 160 winkels van Dixons, Mycom en iCentre komen bordjes te hangen met de mededeling dat ‘wifi-tellen’ wordt toegepast. Behalve bordjes komen er ook stickers in de winkels, meldt het ANP. Bas Group onderzoekt mogelijkheden voor een opt-out, maar zegt daarbij afhankelijk te zijn van technologie.

‘We weten bijna niks van klanten’

Van Hurne gaf gisteren aan Tweakers een simpel antwoord op de vraag waarom Bas Group wifi-tracking inzet: ‘Heel simpel, de technologie staat het toe. We weten bijna niets van klanten, we hebben alleen hun mac-adres.’ Wie op internet surft, geeft volgens Van Hurne veel meer privégegevens prijs.

Connect & adapt

Connect & adapt is het motto van retailconcern annex groothandel Bas Group. Het bedrijf staat bekend om zijn vooruitstrevendheid en de combinatie van offline en online winkelkanalen. Bas Group is eigenaar van MyCom, dat in 2006 pionierde met click & collect in zijn winkels. Medio 2011 werd Bas Group eigenaar van Dexcom en daarmee van de ketens Dixons en Dynabyte. Internet kreeg een belangrijke plek op de vloer van de winkels, waar iPods met ingebouwde pinautomaten inmiddels dienst doen als verkoop- en betaalmiddel. Begin vorige zomer werden 25 winkels van iCentre ingelijfd.

Lees ook: