Twinkle | Digital Commerce

Drie op vier Belgische internetgebruikers koopt online

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:36

Het aantal Belgische online shoppers groeit behoorlijk door. Momenteel heeft 59 procent van de Belgen al eens iets online gekocht. Vorig jaar was dit nog maar iets meer dan de helft van de Belgen (52 procent). Het aantal webshoppers groeide aldus met ruim 13 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, en het onderzoeksbureau Insites.

Drie op de vier Belgische internetgebruikers uit het onderzoek (75 procent) zijn klant van een webwinkel. Dit aantal is met 8 procentpunten gestegen ten opzichte van vorig jaar (67 procent). Van deze groep gaf 57 procent aan in de laatste twaalf maanden online te hebben gewinkeld. In 2012 was dit nog maar 46 procent. Bijna een kwart van de Belgen (24 procent) kocht maandelijks iets op het web, wat vorig jaar nog maar door 16 procent van de ondervraagden werd gedaan.

Uitgaven
Comeos geeft aan dat onze zuiderburen niet alleen vaker online winkelen, maar dat ze daar ook meer uitgeven dan twee jaar geleden, toen de federatie de markt vorr het eerst peilde. ‘Gemiddeld geven shoppers 170 euro per maand online uit. Op jaarbasis is dat 2.040 euro, wat maar liefst 30 procent meer is dan in 2011’, zegt de organisatie. Dit bedrag blijft waarschijnlijk toenemen, aangezien 89 procent van de ondervraagden denkt ook in de komende twaalf maanden via een website te kopen. Slechts 2 procent zegt dit waarschijnlijk niet meer te doen.

Prijs
Een lage prijs (43 procent) is de belangrijkste reden om online te kopen volgens de Belgische shopper. Dit criterium staat net boven tijdwinst (42 procent) en levering aan de deur (35 procent). Echter, de prijs wordt door de Belgen bij de aanschaf van voedselproducten minder belangrijk gevonden. Het gemak van het online bestellen wordt in deze sector meer gewaardeerd dan hoeveel er moet worden afgerekend.

Kleding en schoenen
Belgische webhoppers kopen het liefst kleding en schoenen (46 procent van alle aankopen). Deze categorie staat volgens Comeos dit jaar voor het eerst bovenaan het lijstje van populaire online artikelen. Een goede tweede zijn hotels en andere soorten overnachtingadressen (38 procent). ‘De digitale muziek en cd’s verliezen aan populariteit dankzij illegale downloads en de opkomst van streaming diensten’, meldt Comeos. De cd’s, dvd’s en games staan met 18 procent op de één na laatste plaats in de lijst, boven telecom (16 procent).

70 procent van de Belgen wil graag dat een bestelling op het thuisadres wordt geleverd. Dit was vorig jaar nog 60 procent. Daarbij wil 82 procent dat de producten tijdens kantoortijden worden gebracht. Gratis levering is bij onze zuiderburen niet enorm populair. 26 procent wil geen verzendkosten betalen bij een online bestelling. 48 procent zegt tot 7,50 euro te willen betalen voor de bezorging van een product.

Shoppen in het buitenland
Uit het onderzoek van Comeos blijkt ook dat 50 procent van de Belgische webshoppers een voorkeur heeft voor aanbieders uit eigen land. De andere helft bezoekt liever buitenlandse online shops. Vorig jaar bleek uit een studie van het Gentse internetmarketingbureau Wijs dat buitenlandse online retailers aanmerkelijk méér verdienen aan Belgische webshoppers dan Belgische webwinkeliers zelf. Ondernemers maken zich dan ook zorgen over de inmenging van buitenlandse concurrenten.