Prijsafspraken zijn juridisch verboden. Toch is het maar de vraag of de consument hier de dupe van is.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil leveranciers aanpakken die minimumprijzen voor hun afnemers bepalen, dit konden wij een kleine maand terug al lezen. Nu ben ik helemaal voor eerlijke concurrentie, toch heb ik het gevoel dat veel webwinkeliers deze prijsafspraken niet als iets negatiefs ervaren.
Onder druk
De laatste jaren staat de marge voor webwinkeliers onder druk. Enerzijds heb je de kleine starters die marktaandeel proberen te verkrijgen door te stunten met prijzen. Anderzijds heb je de multinationals die het geen probleem lijken te vinden om met verlies marktaandeel te kopen.
En alsof dat nog niet genoeg is, heb je Chinese partijen die producten (die al weinig kosten) ook nog eens voor niets helemaal naar Nederland verschepen. De hardwerkende MKB’er zit vast tussen deze vuren.
Gezonde marges
Veel van die MKB’ers zijn dan ook blij met leveranciers die zorgen voor gezonde marges op verkochte producten. Hierdoor kan er op iets anders geconcurreerd worden dan op prijs, bijvoorbeeld op persoonlijke service.
Dat prijsafspraken juridisch verboden zijn, mag duidelijk zijn. Toch is het maar de vraag of de consument de dupe is van deze prijsafspraken.
Handjevol reuzen
Voor mijn gevoel is het op de lange termijn veel schadelijker dat grote partijen hele markten opkopen door groei boven winst te plaatsen. Het resultaat is dat de consument in de toekomst nog maar bij een handjevol reuzen terecht kan. Volgens mij is de consument daarvan pas écht de dupe…
Ruggengraat van de economie
Laten we dus met zijn allen zorgen voor eerlijke concurrentie. Geen gesubsidieerde en belastingvrije Chinese import, het voorkomen dat reuzen monopolies opbouwen door markten te kopen én een beetje ondersteuning van de ruggengraat van onze economie, het MKB. Dan zijn prijsafspraken helemaal niet meer nodig om als ondernemer je brood te kunnen verdienen…
Ik ben helemaal voor prijsafspraken! Kun je tenminste je spullen verkopen met een eerlijke marge ipv tegen te lage prijzen omdat je concurrentie dat ook doet.
Als er geen prijsafspraken gemaakt worden kunnen alleen de hele grote ketens geld verdienen en de kleine handelaar verdient niks. Eerlijke prijzen voor iedereen hetzelfde, daar moeten ze werk van maken.
Prijsafspraken zouden echt veel beter zijn. Ik houd me aan de adviesprijzen die gesteld worden door merken, maar als je dan te horen krijgt ja maar bij die kost het maar zoveel, wat dan een grote naam is, dan is het echt niet meer fijn ondernemen en zeker broodroof.
Price is what you pay, and value is what you get.
Als prijs de enige as is waar je op concurreert dan zit je in een race naar de bodem en wint degene met de langste adem (en/of de diepste zakken).
@Hans Helemaal eens.
Toch is het een uitdaging om bij standaard artikelen meerwaarde te bieden als webwinkelier. Je komt dan toch snel of in een echte niche terecht of moet unieke artikelen hebben. Dat laatste is in de tijd dat alles via internet te vinden is bijna niet te doen.
Zeker als er een concurrent is die marktaandeel koopt door met verlies te verkopen, wordt het knap lastig...
Als je prijsafspraken nodig hebt om het hoofd boven water te houden heb je je zaken niet goed op orde. Je moet meegaan met de tijd, daar hoort ook goed inkopen bij of beginnen met zelf producten importeren. Iedere elektronica winkel is te vullen met een assortiment waar een prima marge op te halen valt zonder boven de online prijs te zitten.
Wel of geen prijsafspraken, de hele grote partijen draaien de kleinere de nek om met hun prijzen die soms helemaal nergens op lijken. Wij importeer uit Polen,Duitsland en Frankrijk en dan nog kom ik verkoopprijzen tegen waarvoor ik het niet eens kan inkopen.
Prijs afspraken is zeker goed, kan iedereen wat verdienen. En je kunt je dan onderscheiden door goede service etc.. Als een ander het zelfde aanbied tegen "bijna" jou inkoopsprijs (vraag me niet hoe het kan) dan wordt het lastig concureren. En wat doet de consument bij garantie, als de stunter falliet is!
Prijsafspraken zijn niet voor niets verboden, het is een bescherming voor de consument die niet alleen afhankelijk mag zijn van een handjevol elitaire aanbieders. Ongeacht of je gegarandeerde kwaliteit verkoopt mogelijk inferieur spul uit China, mag de prijs nimmer een voorgeschreven onderdeel worden. Al die ondernemers die nu roepen dat ze blij zijn met prijsafspraken doen iets absoluut verkeerd. Je moet eerlijk kunnen concurreren en als een internetshop het tegen een lagere prijs kan doen dan mag je dat niet tegenhouden. Ik snap dat de fysieke winkel het wat betreft prijsconcurrentie daardoor lastiger heeft want die zit met een aantal kosten die de internetwinkel niet heeft. Maar misschien ben je dan wel aan het ondernemen met een service-niveau waar de hedendaagse consument niet meer op zit te wachten (in elk geval niet extra voor wil betalen). Naar mijn mening moeten prijsafspraken absoluut verboden worden/blijven want uiteindelijk is de consument daar altijd slechter mee af. Ik denk wel dat fysieke winkels een aantal zaken geheel anders moeten gaan organiseren om er voor te zorgen dat ze niet alleen de showroom zijn voor de concurrent die het zonder fysieke winkel doet. Maar ook daar kan je zelf al op inspelen.
Ik wil ook nog even opmerken dat ik bij de voorgaande reacties lees dat men bang is dat 'de grote verkoopketens' de kleine ondernemer concurrentie aandoet die ze niet kunnen pareren. In de actuele discussie is het m.i. dat ook de grote reuzen met fysieke filiaalketens de leveranciers dwingen tot het laten hanteren van minimale verkoopprijzen door online ondernemers. Ook hier geldt dat de macht van de grote ketens niet mag leiden tot minimale verkoopprijzen want dat is het voorportaal voor oneerlijke concurrentie.
Ik vind dat afspraken absoluut verboden moeten blijven! Als iemand anders kan leveren voor een prijs die jij niet kunt bieden, dan moet je je afvragen of je wel toegevoegde waarde levert. Blijkbaar zijn klanten niet bereid om te betalen voor jouw extra toegevoegde waarde. Het dumpen van artikelen (verkopen onder de inkoopprijs) om marktaandeel te veroveren, is bij wet verboden. Dit is echter een heel ander verhaal.
Prijsafspraken biedt iedere retailer een goede marge. Nu wordt er te veel geconcurreerd op prijs met als gevolg dat de grijze import hoogtij viert omdat de prijs alsmaar lager moet. Importeurs, distributeurs en retailers worden makkelijk omzeild. Te vaak wordt de toegevoegde waarde van de gespecialiseerde reatiler alleen maar gebruikt voor het ophalen van informatie en advies om vervolgens het product voor de laagste prijs online te verkopen. Dat dat is de doodsteek voor de kleine servicegerichte middenstander die niet kan concurreren tegen de grote prijsstunter.
Dat prijsafspraken verboden zijn heeft een andere oorzaak dan de veroorzaker van het huidige probleem. Volgens mij is het huidige probleem dat er webshop zijn die met een marge van 10% de markt van mooie producten voor iedere andere ondernemer stuk maken. Ik kan me goed voorstellen dat andere fysieke winkels en webshops het product met die oorzaak uit de schappen moeten halen. Op die manier blijft er één aanbieder over en is de fabrikant overgeleverd aan één leverancier die de prijs bepaald. Dat stopt en zo is weer een mooi product aan zijn einde geholpen.
Je zou kunnen kijken naar een logische marge. Over het algemeen is niet zoveel te zeggen over marge dus doen we het met een voorbeeld. Stel dat de marge op het product tussen de 50 en 60% is. Dan lijkt het op prijsafspraken als iedereen 65% aan gaat houden. Daarentegen is 30% marge in dat geval dumping. Voor een gezonde markt lijkt me dat je prijsafspraken moet verbieden maar dumping ook.